پیشرانههای الکتریکی و مجموعه باتریهای آنها تنها مختص خودروهای سواری نیستند. این تکنولوژی میتواند در خودروهای تجاری نیز بکار رود و بسیاری از بخشهای خودروهای تجاری قبلاً این موضوع را بررسی کرده یا در حال تست و استفاده از قوای محرکه الکتریکی هستند. یکی از وسایل نقلیهای که احتمالاً به حالت تمام الکتریکی در خواهند آمد اتوبوسها هستند. مسیرهای مشخص، زمانهای شارژ دوباره برنامه ریزی شده و لجستیک مناسب میتواند حملونقل آلاینده شهری را ناپدید کند و یکی از چنین محصولات که در دست توسعه میباشد با نام Jewel E دوطبقه معرفی شده است.
این اتوبوس دوطبقه محصول شرکت Equipmake است که متخصص الکتریکی سازی خودروهای تجاری بوده و این اتوبوس را با همکاری شرکت کوچ بیلدر اسپانیایی Beulas تولید کرده است. Jewel E از قوای محرکه بدون آلایندگی که میتواند در اتوبوسهایی با ابعاد متنوع بکار رود سود برده است. این قوای محرکه حداکثر قدرت ۵۳۶ اسب بخاری و گشتاور قابلتوجه ۳۵۰۰ نیوتن متری را تولید میکند. پیشرانه HTM 3500 این کمپانی میتواند با مجموعه باتری لیتیوم-یونی ۵۴۳ کیلووات ساعتی همراه شود.
![](https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2021/09/jewel-e-all-electric-double-decker-bus-3-767x431.jpg)
باتری بزرگ یاد شده میتواند شعاع حرکتی ۴۰۲ کیلومتری ایجاد کند که برای یک اتوبوس با مسیر حرکت مشخص در شهر مناسب خواهد بود. کمپانی سازنده میگوید Jewel E همچنین اولین اتوبوس تمام الکتریکی است که استانداردهای حملونقل و ایمنی لندن در سال ۲۰۲۴ را پاس میکند. این اتوبوس نه تنها برای سیستم اتوبوسرانی لندن طراحی شده بلکه ویژگیهای ایمنی برجستهای دارد.
![](https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2021/09/jewel-e-all-electric-double-decker-bus-4-767x431.jpg)
انتظار میرود تستهای پیش از تحویل این محصول از اواخر سال جاری میلادی شروع شود. احتمالاً سرویسدهی Jewel E از اوایل سال ۲۰۲۲ شروع خواهد شد. بریتانیا میخواهد تا سال ۲۰۲۴ حداقل ۴ هزار اتوبوس بدون آلایندگی ساخت داخل را روانه خیابانها کند. اتوبوسها محصولاتی عالی برای الکتریکی سازی هستند زیرا در فواصل کوتاه و مشخص بکار میروند و از آنجایی که این خودروها در طول شب استفاده نمیشوند بنابراین مسئله شارژ درباره آنها تا حد زیادی حل شده است.
نوشتن دیدگاه