در حال بارگذاری در حال بارگذاری... لطفا چند لحظه صبر کنید...!

رانندگی با مازراتی گیبلی هیبرید ۲۰۲۱

نوشته شده توسط:محمدرضا شیری | ۰ دیدگاه

رانندگی با مازراتی گیبلی هیبرید ۲۰۲۱

گیبلی هیبرید اولین محصول الکتریکی شده تاریخ مزراتی بوده اما حتی یک لحظه نیز نباید فکر کرد این خودرو پاسخی ایتالیایی به تسلا می‌باشد. قوای محرکه هیبریدی گیبلی بسیار ملایم بوده و قدرت تولیدی آن نیز در مقایسه با خودروهای الکتریکی مدرن چندان به چشم نمی‌آید.


با این وجود دیدن اینکه مزراتی هم به دنبال هماهنگی با صنعت خودروست مایه امیدواری می‌باشد. به نظر می‌رسد گیبلی هیبرید گرن اسپورت ۶۳۷۰۰ پوندی بخش اعظم ارزش‌های کلیدی خود را حفظ کرده، چیزهایی که باعث شده‌اند مزراتی در طول این سال‌ها برندی متمایز و دل‌نشین باشد. از جمله این موارد می‌توان به استایل قدرتمند، کابین شیک و پرفورمنس مناسب و شاسی دیفرانسیل عقب اشاره کرد.

به همین خاطر گیبلی هیبرید یک سدان هیبریدی با ظاهر خوب و جذابیت زیادی است که مالک قطعاً به دنبال راندن آن خواهد بود نه نشستن در صندلی عقب. مزراتی می‌گوید این خودرو جایگزینی قابل‌اعتنا برای رقبایی در این سطح بوده هرچند باید دانست این خودرو بیش از آنکه جایگزینی برای تسلا یا پولستار باشد رقیبی برای ب ام و ۵۳۰e M Sport پلاگین هیبریدی می‌باشد. تکنولوژی الکتریکی این سدان ایتالیایی به پای خودروهای الکتریکی یا حتی پلاگین هیبریدی نمی‌رسد.

این خودرو از پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری توربوی بازنگری شده فیات-کرایسلر و باتری ۴۸ ولتی استفاده کرده و قدرت ۳۲۶ اسب بخاری و گشتاور ۴۵۰ نیوتون متری دارد. همچنین یک استارتر/ژنراتور وجود دارد که مزراتی از آن به عنوان سیستم e بوستر نام می‌برد. این سیستم قدرت بیشتری را در حالت اسپورت فراهم کرده و در زمانی که نیاز نباشد باعث کاهش مصرف سوخت خواهد شد.

این خودرو طبق ادعای مزراتی شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۵.۷ ثانیه‌ای داشته و حداکثر سرعت آن نیز برابر با ۲۵۴ کیلومتر در ساعت می‌باشد. با نگاهی دقیق‌تر به آمار و ارقام به این سؤال می‌رسید که استفاده از قوای محرکه هیبریدی در گیبلی هیبرید چه تأثیری روی مصرف سوخت و آلایندگی آن داشته است.

آلایندگی ۱۹۲ تا ۲۱۶ گرم دی‌اکسید کربن در هر کیلومتر برای یک پیشرانه ۲ لیتری هیبریدی ملایم به‌طور غیرعادی‌ای بالا بوده و مصرف سوخت ترکیبی ۸.۵ تا ۹.۶ لیتر در هر صد کیلومتر نیز جای تعریفی ندارند. رقبای بنزینی زیادی وجود دارند که کم‌مصرف‌تر از این سدان هیبریدی هستند. ما در دنیای واقعی به مصرف سوخت ۱۰.۸ لیتری رسیدیم که شامل تردد در مسیرهای گوناگون و با سرعت‌های متوسط بوده است.

البته با شنیدن صدای جذاب پیشرانه، کابینی با طراحی و کیفیت ساخت زیبا، شاسی دیفرانسیل عقب دوست‌داشتنی و جذابیت سواری زیاد می‌توان چشم روی این مصرف سوخت و آلایندگی بست اما متأسفانه این‌گونه نبوده است.

سواری خودرو در اکثر جاده‌های بریتانیا به‌طور سورپرایز کننده‌ای بد بوده و آسایش و پاسخ شاسی در برابر رقبا نمره ضعیفی می‌گیرد.

پیشرانه هم‌ صدای تولیدی جذابی نداشته و این موضوع در دورهای بالاتر تشدید می‌شود جایی که صدای تولیدی حالت محدود شده داشته و نمی‌تواند پا به پای پرفورمنس ادعایی مزراتی از این محصول هیبریدی پیش بیاید. حتی کیفیت ساخت و فضای کابین گیبلی هیبرید نیز پایین‌تر از اکثر رقبا می‌باشد.

به همین خاطر است که نتیجه‌گیری مثبتی درباره گیبلی هیبرید ۶۳۷۰۰ پوندی نمی‌توان داشت. واقعیت این است که شما شاهد حذف پیشرانه‌های ۶ و ۸ سیلندری هستید که معمولاً زیر کاپوت این خودرو قرار می‌گرفت و در عوض یک پیشرانه ۴ سیلندر بی‌روح و پرمصرف جای آن‌ها را گرفته است.

این بار هویت قوی برند مزراتی برای نادیده گرفتن ضعف‌های گیبلی هیبرید کافی نبوده است. در مقایسه با رقبای سطح بالای آلمانی، ژاپنی، سوئدی و بریتانیایی، گیبلی هیبرید به اندازه کافی خوب نیست که این یک موضوع دردناک است. شاید مزراتی به انتقادات از محصولات کنونی خود گوش داده و بخواهد برای ۱۰۶ سال دیگر هم زنده بماند.

به نظر می‌رسید گیبلی هیبرید جدید در روی کاغذ راهی عالی برای ورود مزراتی به عصر الکتریکی‌ها باشد اما در واقعیت خودرویی ناامید کننده بوده و از تکنولوژی هیبریدی غیررقابتی، مصرف سوخت و آلایندگی بالا و سواری ضعیف استفاده می‌کند. در نقطه‌ای که به‌سختی می‌توان ضعف‌های پلتفرم این خودرو همچون فضای عقب کم و کیفیت سواری ضعیف را فراموش کرد، پرداختن ۶۳۷۰۰ پوند برای این خودرو و نادیده گرفتن رقبای کلیدی با کیفیت تولید بالا کار سختی خواهد بود.

مشخصات مزراتی گیبلی هیبرید گرن اسپورت

  • قیمت: ۶۳۷۰۰ پوند
  • پیشرانه: ۴ سیلندر ۲ لیتری توربوی هیبریدی ملایم
  • گیربکس: ۸ سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل عقب
  • قدرت/گشتاور: ۳۲۶ اسب بخار/۴۵۰ نیوتون متر
  • شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۵.۷ ثانیه
  • حداکثر سرعت: ۲۵۴ کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: بین ۸.۵ تا ۹.۶ لیتر در هر صد کیلومتر
  1. هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...

    نوشتن دیدگاه