در حال بارگذاری در حال بارگذاری... لطفا چند لحظه صبر کنید...!

آپشن های احمقانه‌ در خودرو ها!!!

نوشته شده توسط:محمدرضا شیری | ۰ دیدگاه

 آپشن های احمقانه‌ در خودرو ها!!!

وقتی بحث تجهیزات رفاهی و لوکس در خودروهای جدید باشد هیچ دورانی به اندازه عصر حاضر خوب نخواهد بود. حتی معمولی‌ترین خودروهای خانوادگی نیز از تجهیزاتی سود می‌برند که همین چند سال پیش در خودروهای بسیار گران‌قیمت دیده می‌شدند و شاید حتی بسیاری از آن‌ها در چنین خودروهایی وجود نداشتند.

اکثر این تجهیزات باعث شده‌اند خودروها ایمن‌تر شده و تجربه رانندگی بهتری داشته باشند؛ اما به اندازه وجود هر سیستم پایش نقاط کور یا دوربین دید عقب در یک خودرو آپشن هایی وجود دارند که کاملاً بی‌فایده بوده یا کارایی چندانی ندارند. در این نوشتار می‌خواهیم نگاهی داشته باشیم به آپشن هایی که نبودشان هیچ تأثیر منفی روی کارایی خودرو نخواهد داشت. با ما همراه باشید.

  • افزایش دهنده محدودیت سرعت خودرو

آخرین باری که با خودروی خود سرعت ۱۸۰ کیلومتر در ساعت داشتید کی بود؟ تا زمانی که در اتوبان‌های آلمان تردد نکنید هرگز با خودروی خود سرعت‌هایی این‌چنینی را تجربه نخواهید کرد و بنابراین حداکثر سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت موجود روی اکثر خودروهای اروپایی کفایت می‌کند.

اما حتی در کشورهایی همچون بریتانیا که حداکثر سرعت ۱۱۳ کیلومتر در ساعتی وجود دارد و برای سرعت‌ بالای ۱۶۰ کیلومتر در ساعت دادگاهی می‌شوید، شما می‌توانید ۲۱۲۰ دلار را برای حذف حداکثر سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت از روی خودروهایی همچون آئودی RS6 بپردازید؛ و اگر این کار به اندازه کافی احمقانه نیست باید دانست این محدودیت سرعت کاملاً حذف نشده و به ۲۸۰ کیلومتر در ساعت افزایش می‌یابد. ۲۱۲۰ دلار برای افزایش سرعت ۳۰ کیلومتر در ساعت؟ نه مرسی!

  • سیستم‌های خودرانی که خودران نیستند

یک روزی بالاخره شما خواهید توانست وارد خودرو شده و مشغول تماشای فیلم شوید و چند دقیقه بعد نیز با استفاده از سیستم‌های خودران به مقصد خود برسید؛ اما در حال حاضر باید فرمان را در دست بگیرید و توجه کاملی به جاده داشته باشید. سیستم‌های خودران کنونی در مواقعی مفید هستند که شما برای مثال بتوانید آهنگی را عوض کنید و چند لحظه‌ای مشغول کنترل چیزهای دیگر در خودرو شوید.

اما احمقانه‌ترین آپشن در این بخش پکیج خودران کامل تسلا است. FSD اخیراً از یک آپشن ۱۰ هزار دلاری به اشتراک ماهانه ۹۹ دلاری تغییر وضعیت داده اما این مبلغ پرداختی هیچ توجیهی ندارد و خود مهندسان تسلا می‌گویند دسترسی به سیستم خودران کامل سال‌ها زمان خواهد برد.

  • ورودی‌های هوایی که با نمایشگر کنترل می‌شوند

نمایشگرهای لمسی برای خودروهای در حال حرکت ایده خوبی نیستند. البته وقتی در ترافیک باشید این نمایشگرها بسیار خوب خواهند بود و کاربردی‌تر از دکمه‌های چرخشی قدیمی جلوه خواهند کرد؛ اما وقتی می‌توانید با انگشتان مبارک خود جهت ورودی‌های هوای کابین را تغییر دهید پس چرا باید این کار را با استفاده از نمایشگر لمسی انجام دهید؟ از نظر ما این یک پسرفت است.

  • آپشن های حذف سیستم صوتی و تهویه مطبوع

از پورشه ۹۱۱ GT3 گرفته تا هاچبک های داغی همچون هوندا سیویک تایپ R گرفته، خودروهای پرفورمنس معمولاً فاقد آپشن هایی همچون سیستم تهویه مطبوع هستند تا به این ترتیب سبک‌تر شده و پرفورمنس آن‌ها بهبود یابد.

اما این کار فقط حدود ۱۵ کیلوگرم از وزن خودرو را کاهش می‌دهد. چند نفر از ما با کاهش چند ده گرمی وزن خود زیباتر جلوه می‌کنیم؟ همچنین از نظر ما فردی که خودروی کولردار دارد سریع‌تر از فردی که مالک خودرویی بدون کولر است یک دور پیست را طی خواهد نمود. حذف سیستم صوتی نیز مشکل دیگری است که وجود دارد. شنیدن یک موزیک خوب بهتر است یا گوش دادن به صدای پیشرانه ۴ سیلندر پیش پا افتاده‌ای که مانور زیادی هم روی آن داده شده است؟

  • لانچ کنترل

احتمالاً لانچ کنترل بی‌فایده‌ترین آپشن ک خودروست زیرا شما از آن استفاده نخواهید کرد و اگر هم از آن برای پز دادن پیش دوستان خود استفاده کردید دیگر به فکر استفاده دوباره از آن نخواهید افتاد.

در مراحل اولیه توسعه این تکنولوژی، گیربکس SMG ب ام و تنها پس از چند بار استارت سنگین داغ می‌کرد و سؤالات زیادی درباره مفید بودن این ویژگی وجود داشت.

  • کیت‌های تعمیر لاستیک

قطعاً برای شما نیز پیش آمده که میخ‌های بزرگی را در داخل لاستیک خودروی خود مشاهده کرده‌اید. برخی افراد پس از دیدن لاستیک پنچر شده صندوق‌عقب را باز کرده تا یکی از فوم‌های لاستیک و کمپرسور کوچک به درد نخور را پیدا کنند. بهتر نیست بجای این کارها یک لاستیک زاپاس فول سایز و جک را انتخاب کرده و سریعاً لاستیک پنچر را تعویض کنید؟

  • ترمزهای کربن سرامیکی روی خودروهای جاده‌ای

درست همانند آپشن حذف سیستم تهویه مطبوع و سیستم صوتی، ترمزهای کربن سرامیکی نیز روی یک خودروی جاده‌ای جالب نخواهند بود. بله این ترمزها می‌توانند قدرت توقف را بالاتر ببرند اما تا زمانی که شما در نوربرگ رینگ حضور پیدا نکنید استفاده از این ترمزها هزینه صرف شده را توجیه نخواهد کرد.

پورشه حتی می‌گوید شما باید ترمزهای استاندارد را انتخاب کنید زیرا علیرغم شهرت ترمزهای کربن سرامیکی، دیسک‌های کربنی در ترمزهای سنگین استهلاک بالایی دارند. یکی از سخنگوهای پورشه استرالیا گفته بود جامعه هدف روتورهای کربنی ۱۰ هزار دلاری افرادی هستند که تمیز کردن چرخ ها را دوست ندارند زیرا این ترمزها گردوغبار را روی رینگ بر جای نمی‌گذارند.

به نظر شما چه آپشن های دیگری را می‌توان در این لیست قرار داد؟

  1. هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...

    نوشتن دیدگاه