در حال بارگذاری در حال بارگذاری... لطفا چند لحظه صبر کنید...!

فرمول یک در مجارستان نتیجه ای دور از انتظار داشت

نوشته شده توسط:محمدرضا شیری | ۰ دیدگاه

فرمول یک در مجارستان نتیجه ای دور از انتظار داشت

آخرین مسابقه نیم فصل فرمول یک در مجارستان در حالی شروع شد که همیلتون توانسته بود پول پوزیشن را به دست آورد. بعلاوه هم‌تیمی او بوتاس هم در رده دوم قرار گرفته بود تا به نوعی فشار رانندگان ردبول را در این مسابقه از پشت سر خود احساس کنند.

بارش باران اما تیم‌ها را به سمت تایرهای بارانی پیش برد با این وجود سُر بودن پیست در همان ابتدا کار دست تیم‌ها داد. استارت پرهیجان در حالی زده شد  که بوتاس از رده دوم جا ماند و در اولین پیچ زمانی که چرخ‌های او شروع به سر خوردن کردند، از پشت به خودروی مک‌لارن لندو نوریس کوبید. این مقدمه‌ای برای برخورد زنجیره‌ای خودروهای سرجیو پرز، لکلرک، استرول و حتی ورشتاپن بود. شدت برخوردها باعث خروج بوتاس، لکلرک، پرز و استرول از مسابقه شد. کمی بعد قطعات جداشده از خودروی ورشتاپن و سایر خودروهای تصادفی در پیست باعث شد تا پرچم قرمز نشان داده شود و همه راننده‌ها به پیت لین هدایت شوند. بدنه خودروی ورشتاپن هم ترک‌های عمیقی را نشان می‌داد.

همیلتون یکی از معدود رانندگانی بود که از این اتفاقات جان سالم به در برد و البته استارت خوب و سریع او در گریز از این جریانات بسیار مؤثر بود. نیکلاس لطیفی هم که از رده ۱۸ مسابقه را شروع کرده بود قبل از اهتزاز پرچم قرمز برای نخستین بار به رده ششم دست یافت. رستگار دیگر این اتفاقات اکون بود که توانست به رده دوم برسد.

استارت مجدد هم از عجایب بود. همیلتون تنها خودروی خط استارت بود و سایر خودروها مجدداً برای تغییر تایر به نوع خشک به پیت‌استاپ رفته و از آنجا مسابقه را آغاز کردند. همیلتون البته ناچار شد یک دور بعد به پیت‌استاپ رفته و تایرهای خود را تعویض کند. این اشتباه استراتژی باعث شد تا همیلتون ناگهان از نفر اول به آخر نقل مکان کند. در این هنگام مزپین هم در پیت لین با رایکونن تصادف کرد و از مسابقه خارج شد. لطیفی هم خود را تا رده سوم و پشت سر استبان اکون و سباستین فتل بالا کشید.

در این هنگام رقابت جالب‌تر در انتهای مسابقه جریان داشت. جایی که همیلتون و ورشتاپن گیر کرده بودند. این دو راننده دورهای زیادی را پشت سر میک شوماخر و پیر گسلی گیر کردند. همیلتون در دور ۲۰ مجدد به پیت‌استاپ آمد و یک دور بعد هم ورشتاپن همین کار را کرد اما توسط همیلتون آندرکات شد.

بعد از پیت‌استاپ فتل و اکون، این آلونسو بود که پیشتاز مسابقه شد. این پیشتازی، خاطرات زیبای قهرمانی‌های او را بعد از مدت‌ها زنده کرد. جالب اینکه هم‌تیمی او اکون هم در پشت سر او قرار داشت. هرچند این ترتیب دیری نپایید و با پیت‌استاپ آلونسو، یک قهرمان دیگر سابق یعنی فتل جای او را البته پشت سر اکون گرفت. ۲۳ دور به پایان مسابقه، مرسدس باز هم همیلتون را به پیت‌استاپ آورد و او را با تایرهای سافت روانه رقابت کرد. موضوعی که باعث ثبت سریع‌ترین دورها توسط او می‌شد و مرسدس امید داشت با این استراتژی، سکوی خوبی برای همیلتون به دست آورد. اما هرگز روی دفاع جانانه راننده با سابقه‌ای به نام فرناندو آلونسو حساب نکرده بود. نبرد این دو قهرمان جهان صحنه‌های جذابی را رقم زد و شاید اگر ترمزهای آلونسو یک لحظه قفل نکرده بود، لوئیس هرگز این شانس را نمی‌یافت تا از او عبور کند.

همیلتون اما برای عبور از خودروی فراری ساینز، زیاد معطل نشد اما اینجا هم رقابت زیبایی شکل گرفت. همیلتون فرصت زیادی برای رسیدن به فتل و اکون پیدا نکرد و نهایتاً با کسب رده سوم به مسابقه خود پایان داد. برنده این مسابقه استبان اکون با خودروی رنو آلپاین بود. خودروهای فرانسوی عملکرد چشمگیری در این مسابقه نشان دادند.

این یک پیروزی دل‌چسب همراه با عملکردی شگفت‌انگیز برای اکون بود. او مسابقه را از رده هشتم شروع کرد و اولین پیروزی خود در مسابقات را دشت کرد. البته عملکرد آلونسو در دفاع همیلتون هم برای کسب نتیجه اکون بسیار ارزشمند بود. سباستین فتل هم سکوی دوم را به دست آورد. شاید اگر او خودروی بهتری داشت، می‌توانست رنوی اکون را پشت سر بگذارد. البته ما دوست داشتیم آلونسو را هم بار دیگر روی سکو ببینیم. آلونسو از سوی تماشاگران به‌عنوان بهترین راننده این مسابقه انتخاب شد. نیکولاس لطیفی و جرج راسل هم برای نخستین بار در این فصل امتیاز به دست اوردند.

ورشتاپن در این مسابقه دست‌به‌عصا نشان داد و مخصوصاً بعد از خروج هم‌تیمی‌اش پرز از مسابقه، آن جنگندگی همیشگی را نداشت. او حتی برخورد دیگری با شوماخر داشت و چند بار هم از پیست خارج شد. ظاهراً ردبول هم نمی‌خواست با از دست دادن همه امتیازات این مسابقه، نیم فصل را به رقیب خود واگذار کند. البته آسیب به خودروی مکس هم مشکلات او را تشدید کرد.

اما بعد از این مسابقه، جدول امتیازات نیز دستخوش تغییرات زیادی شد. همیلتون دوباره صدر جدول را از ورشتاپن پس گرفت و نیم فصل را با ۱۹۲ امتیاز به پایان برد.  مرسدس هم همین کار را با ردبول کرد و با ۳۰۰ امتیاز، ۱۰ امتیاز بیشتر از ردبول پس‌انداز کرد.

تعطیلات نیم فصل مسابقات می‌تواند فرصتی مناسب برای ریکاوری و آپدیت خودروها باشد. خوشبختانه این دوره شاهد رقابت‌های هیجان‌انگیز و نزدیک‌تری بودیم و امیدواریم این روند در ادامه هم تشدید شود.

به‌روزرسانی:
سباستین فتل به علت کمبود سوخت در باک خودرو جریمه و دیسکوالیفای شد و رده دومی خود را از دست داد. طبق قوانین فیا، پس از مسابقه حدااقل یک لیتر سوخت باید در باک موجود باشد درحالی که این مقدار برای آستون مارتین فتل تنها ۰.۳ لیتر بوده است. بدین ترتیب، رده لوئیس همیلتون به دومی و رده کارلوس ساینز به سومی ارتقا می‌یابد. البته آستون مارتین اعلام کرده برای پس گرفتن این ۱۸ امتیاز، درخواست تجدیدنظر خواهد کرد. به گفته مدیر فنی این تیم باید ۱.۴۴ لیتر سوخت در این خودرو باقی مانده باشد اما باوجود چندین بار فرصت به مهندسان تیم برای بیرون کشیدن سوخت، تنها ۳۰۰ میلی لیتر سوخت استخراج شده است.

  1. هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...

    نوشتن دیدگاه