در حال بارگذاری در حال بارگذاری... لطفا چند لحظه صبر کنید...!

تجربه 8000 کیلومتر رانندگی با ساندرو استپ وی

نوشته شده توسط:محمدرضا شیری | ۰ دیدگاه

تجربه 8000 کیلومتر رانندگی با ساندرو استپ وی

محمدرضا نیرپور: اسفند ماه 1394، ورود اولین سری ساندروها به بازار کشور آغاز شد. خودرویی الهام گرفته از طراحی ساده، بدون حاشیه بر پایه مقرون‌به‌صرفه بودن توأم با کیفیت خوب. از اوایل سال 1395 زمزمه ورود نسخه استپ وی هم به ایران شنیده می‌شد تا اینکه سرانجام این مدل که نتیجه تیم طراحی برزیلی رنو بود به ایران وارد شد. متأسفانه هر دو مدل ساندرو از نسل قبلی این خودرو انتخاب شدند که حکایتی جز سیاست‌های پولی شرکت پارس‌خودرو نخواهد داشت. خرید ارزان از داچیا (محصولات اقتصادی شرکت رنو با این برند در دنیا معرفی می‌شوند) و فروش به قیمت آخرین مدل به مصرف‌کننده ایرانی!

sandero stepway


یکی دیگر از سیاست‌های این شرکت نصب لوگوی رنو به‌جای داچیا بر روی لوگان و ساندرو می‌باشد که باتوجه به پیشینه درخشان رنو در کشور و انگیزه فروش بالا انجام شده است. مدل انتخاب شده برای این گزارش، مدل 96 و تحویل اردیبهشت ماه می‌باشد که در ادامه به نقد و بررسی آن خواهیم پرداخت.

طراحی خارجی:

ساندرو استپ وی


اگر طراحی ساندرو استپ وی را با طراحی ساندرو مقایسه کنیم به مهارت تیم طراحی برزیلی رنو پی خواهید برد. استفاده از روف بار، رکاب، درب باک بزرگتر، دی فیوز سپر عقب و فلاپ سپر جلو با رنگ نقره‌ای با ظرافت تمام بر روی بدنه بی‌روح ساندرو نصب شده است. متأسفانه فقدان اسپویلر عقب مشاهده می‌شود که خوشبختانه می‌توان آن را از بازار تهیه نمود. استفاده از ضربه‌گیرهای پلاستیکی بر روی گلگیرها نیز نقش بسزایی در ظاهر این خودرو داشته و ظاهری جسور و نیمه عضلانی به ارمغان آورده است. بی‌شک می‌توان تغییرات ایجادشده در ظاهر خودرو را استادانه و پویا عنوان کرد. به لطف سیاست‌های پولی شرکت پارس‌خودرو از رینگ‌های 15 اینچی استفاده شده است که از نظر سایز لاستیک با لوگان و ساندرو کاملاً مشابه باشد درصورتی‌که در نمونه اصلی داچیا از رینگ‌های سایز 16 استفاده شده است. پیشنهاد می‌شود با توجه به نامناسب بودن شرایط جاده‌ها در کشور ایران از رینگ‌های 15 اینچی استفاده شود ولی بهتر است از سایز 205-60 آر 15 و یا 195-65 آر 15 استفاده کنید که از لحاظ قطر تایر کاملاً با نمونهٔ نصب شده توسط کارخانه یکی است ولی هندلینگ بهتری برای خودرو در سرعت‌های بالا رقم خواهد زد.

طراحی کابین و امکانات رفاهی:

ساندرو استپ وی


یکی از نکات منفی لوگان، ساندرو و ساندرو استپ وی طراحی داخلی کابین و امکانات رفاهی آن می‌باشد. ای‌کاش تیم طراحی برای نسخه استپ وی که مثلاً نمونه فیس‌لیفت شده و کراس آور ساندرو می‌باشد کمی سلیقه در داخل کابین به خرج می‌داد. لذت رانندگی تنها چیزی است که در سواری خانواده لوگان و ساندرو به راننده القا نمی‌شود. ارگونومی راننده نامناسب بوده و زاویه قرار گرفتن فرمان نسبت به راستای بدن راننده کاملاً ناراحت‌کننده و خسته‌کننده است به‌طوری‌که بعد از تقریباً دو ساعت رانندگی مستمر به صورتی که دو دست بر روی فرمان باشد، حس گزش در شانه‌ها و خواب رفتگی در ساعد دست اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. متأسفانه در مدل دنده‌ای فرمان قابل تنظیم نیست و در بالاترین نقطه ممکن نصب شده است! ولی در نمونه اتوماتیک با تنظیم فرمان کمی شرایط بهتر خواهد شد! انتظار می‌رفت طراحی صفحه کیلومتر استپ وی کمی باسلیقه‌تر باشد! خشکی مواد به کار رفته در روی داشبورد و رودری‌ها هم که جای خود دارد. البته انتظار نداشتیم جنش مواد تغییر کند ولی با کمی حوصله و سلیقه می‌شد کابینی پویاتر طراحی کرد.

استفاده از دریچه‌های ورودی هوای دایره‌ای شکل، نشانگرهای دورسنج موتور و سرعت‌سنج دایره‌ای به نوعی تلاش طراح برای ایجاد هماهنگی در اتاق را یادآوری می‌کند ولی در کل نمره قابل قبولی نمی‌گیرد و خیلی ساده به نظر می‌رسد. امکانات رفاهی کاملاً پایه در نظر گرفته شده و عملاً هیچ آپشن خاصی به راننده و سرنشینان هدیه نمی‌دهد. به لطف شرکت‌های جانبی تولیدکننده قطعات رنو در بازار می‌توان آپشن های مانند سیستم مالتی مدیا با مانیتور 8 اینچ، کروز کنترل، دوربین عقب، سنسور دنده عقب، دیلایت، کنسول وسط و … را روی خودرو نصب کرد.

ساندرو استپ وی


علیرغم نصب تمام آپشن های ذکر شده باز هم ظاهر کابین دلچسب نبوده و به نظر می‌رسد همان کابین خشک و بی آپشن با طراحی داخلی بیشتر هماهنگی دارد!

ساندرو استپ وی


جنس رویه پارچه صندلی‌ها هم بسیار بی‌کیفیت است ولی راحتی و نرمی قابل قبولی دارد. در نمونه مورد بررسی بعد از 8000 کیلومتر کارکرد، صدای اضافی در اتاق به غیر از نویز کمی لحظه تعویض دنده دیده نشد که با یک آچارکشی ساده برطرف شد و از این لحاظ نمرهٔ قابل قبولی دریافت می‌کند.

مشخصات فنی:

ساندرو استپ وی


مدل مورد آزمایش از نوع دنده دستی انتخاب شده بود. نمونه دنده‌ای با گیربکس ارتقا یافته نسبت به لوگان و ساندرو ارائه می‌گردد که اخیراً شرکت پارس‌خودرو امکان نصب این گیربکس را برای ساندرو و لوگان فراهم کرده است. در نمونه اتوماتیک گیربکس کاملاً مشابه گیربکس ال نود اتوماتیک و ساندرو اتوماتیک است و نمره قابل قبولی در رانندگی برای جاده و شهر کسب می‌کند. متأسفانه در گیربکس دستی شاهد کمی سفت جا رفتن دنده‌ها هستیم که به شخصه اینجانب در مورد گیربکس ال نود دنده‌ای حس خوشایندتری حین رانندگی تجربه کردم! حتی با مراجعه به نمایندگی مسئله کاملاً عادی و طبیعی جلوه داده شد که انتظار بیشتری هم نمی‌رفت! تنها مورد جذاب پیشرانه ساندرو استپ وی نسبت به لوگان این است که اتومبیل به شما اجازه می‌دهد دور موتور وارد ناحیه قرمز شده و به 6500 دور در دقیقه برسد! علت بیشترش شدن شتاب خودرو نیز همین مسئله می‌باشد. مصرف بنزین با رانندگی شهری، به میزان 8.9 لیتر در 100 کیلومتر است که توسط کامپیوتر خودرو نمایش داده می‌شود. در رانندگی طولانی پس از طی مسافت 400 کیلومتر با سرعت ثابت 120 کیلومتر بر ساعت و چهار سرنشین نتوانستیم به عدد کمتر از 8.1 لیتر در 100 کیلومتر دست پیدا کنیم که کمی جای تعجب دارد و با آمار 5.5 لیتر در صد کیلومتر اعلام شده توسط کارخانه در تناقض است! ولی به هر حال شاید دلیل اصلی کیفیت بد بنزین‌های داخلی می‌باشد!

در ادامه نگاهی به جدول اطلاعات فنی خودرو خواهیم انداخت:

موتور 4 سیلندر 16 سوپاپه
حجم موتور 1598 سی‌سی
حداکثر قدرت 105 اسب بخار در 5750 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور 140 نیوتن‌متر در 3750 دور در دقیقه
جعبه دنده 5 سرعته دستی یا 4 سرعته خودکار
شتاب 0 تا 100 11.5 ثانیه (اتوماتیک) 10.5 دستی
حداکثر سرعت 175 کیلومتر در ساعت

وزن 1193 کیلوگرم
اندازه (میلی‌متر) 4024 طول – 1753 عرض – 1584 ارتفاع
فاصله بین دو محور 2588 میلی‌متر

مصرف سوخت و استانداردها

مصرف سوخت داخل شهر 9.1 لیتر در هر صد کیلومتر
مصرف سوخت خارج از شهر 5.5 لیتر در هر صد کیلومتر
مصرف سوخت ترکیبی 8.3 لیتر در هر صد کیلومتر
حجم باک 50 لیتر
استاندارد آلایندگی یورو 4
استاندارد امنیت Euroncap 4
میزان تولید CO2 158 گرم در هر کیلومتر

هزینه سرویس و نگهداری:

ساندرو استپ وی


هزینه سرویس و نگهداری شامل تعویض روغن elf(اماراتی) با گرانروی 10w40 + تعویض فیلتر روغن اصلی + فیلتر هوا اصلی + فیلتر سوخت + اجرت چیزی در حدود 150000 تا 160000 هزار تومان می‌شود که هر 10000 کیلومتر یک‌بار باید انجام شود؛ یعنی هزینه نگهداری سالیانه با کارکرد 20000 کیلومتر در حدود 300000 تومان خواهد بود که مبلغ معقولانه و منطقی است. لازم به ذکر است در کارکرد 30000 کیلومتر مبلغ تعویض شمع و در کیلومتر 70000 تا 80000، مبلغ 300000 تومان بابت تعویض تسمه تایم و پولیها + اجرت به مبلغ فوق اضافه می‌شود. هزینه تعویض لنت ترمزهای جلو چیزی در حدود 90000 تا 100000 تومان + اجرت خواهد بود. (قیمت‌ها مربوط به آبان ماه سال 96 می‌باشد!)

نتیجه‌گیری:

ساندرو استپ وی


ساندرو استپ وی خودرویی در ظاهر جذاب با طراحی مناسب، شناخته شده در بازار اروپا و آمریکای جنوبی، کم استهلاک و با کیفیت مونتاژ مناسب است که سال‌ها می‌توانید بدون کوچک‌ترین خرجی در سفرهای شهری و بین‌شهری با اطمینان از آن استفاده کنید. شاید با بازه قیمتی 54 الی 62 میلیون (نمونه دستی و نمونه اتوماتیک در بازار) بتوان جایگزین‌های متعددی برای این خودرو پیدا کرد ولی اگر به دنبال کیفیت ساخت خوب و سواری مطمئن و مقرون‌به‌صرفه و داشتن موتور و گیربکسی هماهنگ، سیستم تعلیق خوب و رانندگی عادی و روزمره هستید، استپ وی اولین انتخاب شما خواهد بود. در ضمن به مدد ارتفاع نسبی خوب از سطح زمین و همچنین کشش و قدرت خوب موتور، مسیرهای خاکی و بیابانی را نیز به‌راحتی پشت سز بگذارید.

  1. هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...

    نوشتن دیدگاه