در حال بارگذاری در حال بارگذاری... لطفا چند لحظه صبر کنید...!

به اسم فرانسوی به کام ایرانی پژو301

نوشته شده توسط:محمدرضا شیری | ۰ دیدگاه

به اسم فرانسوی به کام ایرانی پژو301

دنیای اقتصاد: یک هفته مانده به برگزاری مجمع ایران‌خودرو، خط تولید پژو ۳۰۱ در این شرکت بی‌حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت رونمایی شد تا پروژه ساخت این محصول بدون شرکت فرانسوی پیش برود.

خط تولید پژو 301


پژو ۳۰۱ یکی از سه محصولی است که بنا بود در قالب قرارداد همکاری مشترک ایران‌خودرو و پژو به تولید برسد، اما تحریم‌ها مانع این اتفاق شد. این دو شرکت پس از توافق هسته‌ای آذر ماه ۹۲ مذاکرات خود را برای همکاری دوباره آغاز و در نهایت بر سر تولید سه محصول در ایران به نام‌های پژو ۲۰۰۸، پژو ۲۰۸ و پژو ۳۰۱ به توافق رسیدند. ازآنجاکه پژو پیش‌تر در اواخر سال ۹۰ به‌طور ناگهانی ایران را ترک بود، بازگشت دوباره این خودروساز با انتقادهای زیادی مواجه شد، اما در نهایت قرارداد این شرکت با ایران‌خودرو به امضا رسید. ابتدا این پژو ۲۰۰۸ بود که وارد خطوط تولید ایران‌خودرو شد و آبی‌های جاده مخصوص ۱۶ هزار دستگاه از آن را پیش فروش کردند. خودروی بعدی که قرار بود در ایران‌خودرو و طبق قرارداد این شرکت با پژو تولید شود، مدل ۳۰۱ بود، اما پیش از آغاز ساخت این محصول، آمریکا از توافق هسته‌ای و برجام خارج شد تا به تبع آن، پژو نیز ارتباط خود با آبی‌های جاده مخصوص را قطع کند و در نتیجه تولید ۳۰۱ به محاق برود.


گذشت تا اینکه ایران‌خودرویی‌ها رسما اعلام کردند قصد دارند پژو ۳۰۱ را داخلی‌سازی و با تیراژی انبوه روانه بازار کنند. انتشار این خبر آن هم در شرایطی که تحریم خودروسازی ایران توسط آمریکا، تولید امثال پراید و پژو ۴۰۵ (داخلی ترین خودروهای کشور) را مختل کرده بود، عجیب به‌نظر می‌رسید. با این حال ایران‌خودرو دیروز رسما خط تولید پژو ۳۰۱ را افتتاح و تولید آزمایشی این محصول را آغاز کرد. گویا مسوولان ایران‌خودرو ترسی نیز بابت شکایت احتمالی پژو به‌دلیل تولید بدون مجوز ۳۰۱ ندارند و حتی معتقدند آنها باید از پژو شاکی باشند تا پژو از آنها. به گفته ایران‌خودرویی‌ها تا به امروز بیش از ۶۰ درصد قطعات پژو ۳۰۱ داخلی‌سازی شده و باقیمانده آن نیز طی ماه‌های آتی ساخت داخل خواهد شد. در این مورد، مدیرعامل ایران‌خودرو گفت: هم‌اکنون ۶۰ درصد قطعات پژو ۳۰۱ داخلی‌سازی شده و در زمان تحویل به مشتری میزان داخلی‌سازی آن به ۸۰ درصد افزایش خواهد یافت.‌

خط تولید پژو 301


هاشم یکه زارع با بیان اینکه پژو ۳۰۱ نهایتا اردیبهشت سال آینده به بازار عرضه خواهد شد، افزود: این محصول در فاز اول تیراژی ۱۰۰ هزار دستگاهی خواهد داشت، اما در ادامه و ظرف چهار سال به تعداد تولید ۲۵۰ هزار دستگاه خواهد رسید. وی به دیدار خود با مدیران پژو در اواخر سال ۹۷ اشاره کرد و گفت: پژویی‌ها گفتند که نباید ۳۰۱ را بدون حضور آنها تولید کنیم و ما نیز در جواب گفتیم شما از قرارداد خارج شده‌اید و ایران‌خودرو این محصول را داخلی‌سازی و به تولید خواهد رساند. مدیرعامل ایران‌خودرو از سرمایه‌گذاری ۶۰ میلیون یورویی برای خط تولید پژو ۳۰۱ گفت و تاکید کرد که پلت‌فرم این محصول در حال حاضر متعلق به ایران‌خودرو است؛ بنابراین می‌توان چند محصول دیگر را نیز روی آن تولید کرد. یکه زارع اما این را هم گفت که ظرف پنج سال گذشته ۱۵۰ میلیون یورو خسارت از پژو در دفاتر ایران‌خودرو به ثبت رسیده است. مدیرعامل ایران‌خودرو در ادامه به داخلی‌سازی قطعات در دوران تحریم نیز اشاره کرد و گفت: مهرماه امسال داخلی‌سازی یکی از قطعات استراتژیک خودرو را که هیچ کس جرات نزدیک شدن به آن را نداشت، نهایی خواهیم کرد.

  • وزیر صنعت نیامد

خط تولید پژو 301


افتتاح خط تولید پژو ۳۰۱ اما در حالی روز گذشته انجام شد که همه منتظر حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت برای بریدن روبان افتتاحیه بودند، اما رضا رحمانی به‌جای ایران‌خودرو، صدها کیلومتر آن طرف به خراسان شمالی رفت تا پروژه‌هایی صنعتی و معدنی را افتتاح کند. نیامدن وزیر صنعت به مراسم افتتاح خط تولید پژو ۳۰۱ با توجه به تاکید ویژه وی بر داخلی‌سازی، عجیب بود. رحمانی بارها بر لزوم خودکفایی در صنعت خودرو تاکید کرده؛ بنابراین انتظار می‌رفت در مراسم دیروز که افتتاح خط تولید یک محصول خارجی و داخلی‌سازی ۶۰ درصدی آن بود، حضور پیدا کند که نکرد.

  • تولید چهار محصول دیگر روی پلت‌فرم ۳۰۱

خط تولید پژو 301


در مراسم دیروز اما مدیرعامل طراحی مهندسی و تامین قطعات ایران‌خودرو نیز گفت: مرداد سال گذشته که پژو ایران را ترک کرد، ایران‌خودرو به ساخت داخل ۴۰ درصدی در تولید پژو ۳۰۱ رسیده بود، اما حالا به عدد ۶۱ درصد در این محصول رسیده است. منصور منصوری با بیان اینکه رقم داخلی‌سازی پژو ۳۰۱ طی چند ماه آینده به ۸۰ درصد خواهد رسید، افزود: طبق برنامه ریزی صورت گرفته تولید این محصول در سال ۱۴۰۰ به این عدد به ۱۰۰ هزار دستگاه می‌رسد. وی تاکید کرد: برای پروژه پژو ۳۰۱ با ۱۹۸ قطعه‌ساز وارد مذاکره شدیم و در نهایت با ۹۶ سازنده قرارداد منعقد شد؛ با در نظر گرفتن شرکت‌های همکار با این سازندگان، در مجموع ۳۰۰ سازنده درگیر پروژه‌ پژو ۳۰۱ هستند. مدیرعامل طراحی مهندسی و تامین قطعات ایران‌خودرو افزود: پژو ۳۰۱ در دو مدل وارد بازار می‌شود؛ ابتدا مدل دستی آن را عرضه می‌کنیم و سپس نوع اتومات. به گفته منصوری، ایران‌خودرو در آینده می‌تواند چهار محصول دیگر را روی پلت‌فرم پژو ۳۰۱ به تولید برساند.


در ادامه این مراسم، سورنا ستاری معاون علمی فناوری رئیس‌جمهوری نیز با بیان اینکه خودروسازی ایران از مرحله مونتاژ عبور کرده، گفت: در حال حاضر به سمت تولید محدود پیش رفته‌ایم و به‌عنوان نمونه می‌توانیم پژو ۳۰۱ را بدون حضور طرف فرانسوی تولید کنیم. وی افزود: مجموعه ایران‌خودرو تلاش کرده تا قطعات باقیمانده در این خودرو را به مرز ۸۰ درصد داخلی‌سازی برساند؛ این در شرایطی است که با توجه به تحریم‌ها، تامین قطعات سخت است و صنعت خودرو باید از این موقعیت استفاده کرده و دانش فنی را به کار گیرد.

خط تولید پژو 301


دیگر سخنران مراسم روز گذشته ایران‌خودرو، دبیر انجمن قطعه‌سازان ایران بود که تاکید کرد بالاترین سطح داخلی‌سازی در پروژه پژو ۳۰۱ قابل مشاهده است. مازیار بیگلو با بیان اینکه حتی یک مهندس خارجی نیز هم‌اکنون در خطوط تولید پژو ۳۰۱ حضور ندارد، گفت: این اولین پروژه‌ای است که ساخت آن در صنعت خودرو با بالاترین سطح داخلی‌سازی شروع شده و نوع پیگیری این پروژه نیز بسیار خاص به‌نظر می‌رسد؛ زیرا چنین هماهنگی و شفافیتی میان خودروسازان و قطعه‌سازان وجود نداشته است. وی تاکید کرد: در پروژه داخلی‌سازی و تولید پژو ۳۰۱ حتی با یک قطعه‌ساز خارجی هم کار نمی‌کنیم.


پژو 301 ایرانی در قالب 3 تیپ و مدل شامل دو مدل با گیربکس دستی و موتور EC5 و یک تیپ و نوع با گیربکس اتوماتیک و موتور EC5 به تولید خواهد رسید.
حجم موتور این خودرو 1.6 لیتر، حداکثر قدرت آن 115 اسب بخار و حداکثر گشتاور آن 150 نیوتن‌متر در دور موتور 4 هزار است. در تیپ تولیدی 301 در سال نخست، گیربکس دستی 5 سرعته تعبیه خواهد شد. گنجایش صندوق عقب آن با ظرفیت 640 لیتر نیازهای یک خانواده ایرانی را مرتفع می‌کند. 301 سطح آلایندگی استاندارد یورو 5 را پاس کرده و دوستدار محیط زیست به‌حساب می‌آید.
سیستم ترمز ABS، سیستم ایمنی ESP، ایربگ جلو، چراغ‌های مه شکن جلو و عقب، چراغ‌های دی لایت به هنگام رانندگی، تهویه مطبوع دستی و رینگ آلومینیومی 15 اینچ ازجمله مشخصات اصلی خودرو است.

  1. هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...

    نوشتن دیدگاه