در حال بارگذاری در حال بارگذاری... لطفا چند لحظه صبر کنید...!

خودروسازها و دولت‌ها مردم را مجبور به خرید خودروهای الکتریکی می کنند

نوشته شده توسط:محمدرضا شیری | ۰ دیدگاه

خودروسازها و دولت‌ها مردم را مجبور به خرید خودروهای الکتریکی می کنند

با توجه به تعداد مطالب زیادی که ما هرروز در مورد خودروهای الکتریکی در پدال منتشر می‌کنیم، تقریباً می‌توان گفت هیچ شکی وجود ندارد که بازار خودروی جهانی تا اواسط دههٔ آینده تحت سلطهٔ مدل‌های الکتریکی قرار خواهد گرفت؛ اما نکتهٔ جالب اینکه چند سال پیش کارشناسان پیش‌بینی کرده بودند که تا سال ۲۰۲۰ همهٔ خودروهایی که در جاده‌ها تردد خواهند کرد هیبریدی خواهند بود! این پیش‌بینی در سال ۲۰۰۸ توسط ۱۲۵ نفر از مدیران صنعت خودرو در پاسخ به پرسش محققان IBM انجام شده و کاملاً مشخص است که اشتباه بوده است.

دوازده سال پس‌ازآن پیش‌بینی یعنی در سال ۲۰۲۰ تنها ۳ درصد از خودروهای فروخته شده در ایالات‌متحده هیبریدی بوده‌اند که این افزایش تنها ۲.۸ درصدی سهم بازار این خودروها از زمان پیش‌بینی مذکور را نشان می‌دهد. در مقالهٔ پیش‌بینی سال ۲۰۰۸ ذکر شده که افزایش قیمت بنزین و همین‌طور افزایش آگاهی مردم در مورد تغییرات اقلیمی در پی پخش مستند «یک حقیقت ناراحت‌کننده» در سال ۲۰۰۶، به افزایش تقاضا برای خودروهای کوچک‌تر و کم‌مصرف‌تر در ایالات‌متحده کمک کرده است.

به همین دلیل فروش تویوتا پریوس با افزایش دو برابری در سال ۲۰۰۷ به ۱۸۱ هزار دستگاه رسید. همچنین خودروسازان دیگری مثل جنرال موتورز هم با ساخت خودروهایی مثل شورلت ولت به سمت مدل‌های هیبریدی حرکت کردند؛ اما تکنولوژی هیبریدی گران بود و پس‌ازاینکه قیمت بنزین کاهش یافت، خودروسازان برای کمتر کردن مصرف سوخت محصولات خود به استفاده از تکنولوژی‌هایی مثل توربوشارژر و غیرفعال‌سازی سیلندرها روی آوردند. از سوی دیگر، خریداران هم خوشحال بودند که می‌توانند به خودروهای بزرگ‌تر و متعارف‌تر بازگردند و دیگر مجبور به خرید هیبریدی‌ها نیستند.

بنابراین، آیا حالا هم باید به پیش‌بینی‌هایی که در مورد سلطهٔ خودروهای الکتریکی بر بازار خودروی آینده می‌شود با دیدهٔ تردید نگاه کنیم؟ احتمالاً نه زیرا تفاوت کلیدی بین سال ۲۰۰۸ و امروز این است که دیگر آیندهٔ خودروسازی فقط به خواست و تمایل خریداران متکی نیست. این بار موضوع باطری‌های ارزان‌تر و مهم‌تر از آن، قوانین دولتی برای ممنوعیت فروش خودروها در اروپا و بعضی ایالت‌های آمریکا مطرح است که این یعنی خریداران چاره‌ای جز رفتن به سمت خودروهای الکتریکی ندارند.

  1. هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...

    نوشتن دیدگاه