در حال بارگذاری در حال بارگذاری... لطفا چند لحظه صبر کنید...!

تجربهٔ رانندگی با جی‌ام‌سی یوکان AT4

نوشته شده توسط:محمدرضا شیری | ۰ دیدگاه

تجربهٔ رانندگی با جی‌ام‌سی یوکان AT4

امروزه در بازار آفرودرهای توانمند و مقرون‌به‌صرفهٔ زیادی برای خرید وجود دارد. برخی از مهم‌ترین گزینه‌ها در این زمینه از برندهایی است که سال‌ها می‌شناسیم و به آن‌ها علاقه داریم مثل فورد، جیپ و تویوتا؛ اما اگر چیز کمی متفاوتی از برندی که کمتر در این فضا فعالیت می‌کنند می‌خواهید، جی‌ام‌سی یوکان AT4 جایگزین جالبی خواهد بود به شرطی که با برچسب قیمتی سنگین آن مشکلی نداشته باشید.

یوکان AT4 با ابزارآلات واقعی آفرود مثل سامانهٔ چهارچرخ محرک استاندارد و دیفرانسیل لغزش محدود و همین‌طور زوایای آفرود بهتر نسبت به نسخهٔ استاندارد، نسبتاً به‌آسانی با مسیرهای سخت مقابله می‌کند اما درعین‌حال، مثل همهٔ یوکان‌های مدرن، این نسخه نیز راحت است، رانندگی خوبی دارد و از تکنولوژی‌های چشمگیری بهره می‌برد؛ بنابراین، اگر بتوانید هزینهٔ ۷۵ هزار دلاری نمونهٔ مورد آزمایش را پرداخت کنید، یوکان AT4 یک خودروی آفرودی را به‌طور عجیبی جذاب خواهد کرد.

طراحی

امتیاز: ۶ از ۱۰

بزرگ و جسور دو کلمه‌ای هستند که هنگام نگاه کردن به یوکان AT4 به ذهن می‌آیند. البته یوکان به‌خودی‌خود از ظاهر جذاب و باابهتی برخوردار است اما نسخهٔ AT4 با جلوپنجرهٔ مشکی‌رنگ اختصاصی، قاب مشکی‌رنگ منحصربه‌فرد مه شکن‌ها و یک گارد روی سپر که به محافظت از زیر بدنه در هنگام آفرود کمک می‌کند، نمای جذاب‌تری به خود گرفته است. در AT4 حتی قلاب‌های بکسل قرمزرنگ هم وجود دارد که هم کاربردی و هم سرگرم‌کننده هستند.

رینگ‌ها نیز خاص AT4 هستند. این رینگ‌های ۲۰ اینچی که به خاطر بهبود توانایی در آفرود ۲ اینچی کوچک‌تر از رینگ‌های یوکان دنالی هستند، طراحی شش پره با تریم مشکی و رنگ خاکستری کربنی دارند. در عقب خودرو تغییرات زیادی نسبت به یوکان معمولی به چشم نمی‌خورد و تنها کاری که طراحان انجام داده‌اند، جایگزینی ‌تریم کرومی بالای جا پلاک با نمونهٔ مشکی‌رنگ است.

یوکان و شورلت تاهو تقریباً کابین یکسانی دارند زیرا این‌ها از لحاظ فنی اساساً یک خودرو هستند. به همین دلیل، تنها تفاوت داخلی یوکان با پسرعموی شورلتی خود در تزئینات است. در اینجا، یک نمایشگر ۱۰.۲ اینچی لمسی در بالای داشبورد قرار گرفته و صندلی‌ها و غربیلک فرمان با چرم سوراخ‌دار پوشیده شده‌اند اما نسخهٔ AT4 فقط با تودوزی مشکی‌رنگ با تریم‌های قهوه‌ای جزئی ارائه می‌شود که هرچند زیبا به نظر می‌رسد اما کمی یکنواخت است و تمیز کردن قسمت‌های چرمی و پارچه‌ای آن پس از آفرودهای جدی ممکن است دشوار باشد.

راحتی

امتیاز: ۸ از ۱۰

یوکان AT4 همان‌قدر که بزرگ و جذاب است، سواری خوبی هم دارد. سیستم تعلیق بادی تطبیقی و کنترل سواری مغناطیسی که قبلاً آن‌را تحسین کرده بودیم، این اس‌یووی ۲.۵ تنی را به‌خوبی کنترل می‌کنند. یوکان AT4 در بزرگراه‌ها نرم، روان و ساکت است و حتی اگر در پیچ‌ها بادی‌رولی از خود نشان دهد، به‌اندازه‌ای نیست که از چنین خودروی بزرگی انتظار می‌رود.

ورود به کابین AT4 به دلیل ۵ سانتی‌متر ارتفاع بیشتر از زمین نسبت به دیگر نسخه‌ها کمی دشوار است. صندلی‌های جلو بهترین نمونه‌ها در این کلاس نیستند زیرا چرم سفتی داشته و به‌خوبی بدن را در بر نمی‌گیرند. صندلی‌های خلبانی ردیف دوم نیز همین مشکل را داشته و خیلی صاف و سفت هستند اما حداقل مثل صندلی‌های جلو به گرم‌کن مجهز هستند (به‌عنوان آپشن ۳۷۰ دلاری).

یوکان AT4 مثل تاهو از جادارترین کابین در این کلاس برخوردار است. فضای پای جلو در این خودرو ۱,۱۳۰ میلی‌متر است که در مقایسه با فورد اکسپیدیشن و نیسان آرمادا با اختلاف زیادی بهتر است. ۱,۱۳۰ میلی‌متر فضای پای ردیف دوم و ۸۸۶ میلی‌متر فضای پا در ردیف سوم نیز اعداد زیادی هستند که نشان از فضای قابل‌قبول برای بزرگ‌سالان حتی در ردیف سوم دارند.

تکنولوژی و اتصال

امتیاز: ۸ از ۱۰

در یوکان AT4 علاوه بر نمایشگر لمسی ۱۰.۲ اینچی، یک نمایشگر ۸ اینچی اطلاعاتی هم وجود دارد که بین آمپرهای آنالوگ مقابل راننده نصب شده است. نمایشگر لمسی همان سیستم اطلاعاتی-سرگرمی آشنای جنرال موتورز را ارائه می‌کند که در همه‌چیز از پیکاپ سیلورادو گرفته تا کراس‌اوورهایی مثل بلیزر و حتی محصولات کادیلاک دیده‌ایم. هرچند از این رابط کاربری کمی بیش‌ازحد استفاده شده اما مختصر و شسته‌رفته بوده و کار با آن حتی در هنگام رانندگی هم آسان است.

اندروید اتو و اپل کارپلی هردو به‌صورت استاندارد در یوکان AT4 ارائه می‌شوند اما برای اتصال بی‌سیم که در قالب پکیج پریمیوم پلاس ۹,۱۴۵ دلاری ارائه می‌شود باید هزینهٔ اضافی پرداخت کرد. در این جی‌ام‌سی اما تجهیزات دیگری هم وجود دارد که در هیچ خودروی دیگری در این کلاس و قیمت نخواهید دید. یکی از این موارد، هدآپ دیسپلی ۱۵ اینچی است که اطلاعاتی مثل محدودیت سرعت محلی، سرعت خودرو، ناوبری و… را به نمایش درمی‌آورد. یوکان همچنین از ۹ نمای دوربین مختلف شامل دوربین ۳۶۰ درجه و آینه عقب دوربینی هم برخوردار است که بخشی از همان پکیج گران‌قیمت پریمیوم پلاس هستند.

پرفورمنس و هندلینگ

امتیاز: ۶ از ۱۰

تنها پیشرانه‌ای که برای یوکان AT4 ارائه می‌شود، موتور ۵.۳ لیتری V8 است. این موتور که ۳۵۵ اسب بخار قدرت و ۵۲۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند و به یک گیربکس ۱۰ سرعتهٔ اتوماتیک متصل است، در نسخهٔ AT4 به‌صورت استاندارد با سامانهٔ چهارچرخ محرک همراه خواهد بود. اگر بگوییم موتور قوی‌تر ۶.۲ لیتری V8 یا ۳ لیتری دیزلی که در دیگر مدل‌های یوکان ارائه می‌شود را ترجیح نمی‌دهیم، دروغ گفته‌ایم زیرا هرچند این ۵.۳ لیتری موتور خوبی است اما ۶.۲ لیتری ۴۲۰ اسب بخاری یا دیزلی با ۶۲۳ نیوتن متر گشتاور برای این اس‌یووی ۲.۵ تنی مناسب‌تر هستند و بهتر بود جی‌ام‌سی این موتورها را حداقل به‌صورت سفارشی برای AT4 ارائه می‌کرد.

از این مورد که بگذریم، یوکان AT4 رانندگی لذت‌بخشی دارد. ترکیب سیستم کنترل سواری مغناطیسی و سیستم تعلیق بادی تطبیقی باعث می‌شود خودرو در پیچ‌ها قابل‌کنترل باشد و مثل برخی اس‌یووی‌های سه ردیفهٔ شاسی مستقل سخت و سنگین احساس نشود. فرمان نیز خوب است و بازخورد مناسبی ارائه می‌کند. در محل آزمایش در فلوریدا مسیرهای آفرودی چندانی وجود ندارد اما یوکان AT4 در معدود جاده‌های خاکی که از آن عبور کردیم خود را اثبات کرد. سپر جلوی اصلاح‌شدهٔ این نسخه زاویهٔ حمله را به ۳۲ درجه رسانده که تقریباً هم‌اندازهٔ تویوتا فورانر پایه است و قطعات اختصاصی دیگری مثل لاستیک‌های آل‌ترین و دیفرانسیل لغزش محدود، AT4 را در مسیرهای ناهموار به خودروی توانمندتری تبدیل کرده‌اند.

ایمنی

امتیاز: ۶ از ۱۰

یوکان AT4 به‌صورت استاندارد با پکیج ایمنی Pro Safety Plus جی‌ام‌سی ارائه می‌شود که دستیار حفظ حرکت میان خطوط با هشدار خروج از خط، هشدار ترافیک عقب، ترمز اضطراری اتوماتیک و… را به همراه دارد. با سفارش پکیج پریمیوم پلاس نیز دوربین ۳۶۰ درجه و هشدار عابر پیاده در عقب هم به این موارد اضافه می‌شود که هنگام پارک کردن بسیار مفید هستند. بااین‌حال، یکی از مواردی که فقدان آن بشدت احساس می‌شود، کروز کنترل تطبیقی است که جی‌ام‌سی آن‌را فقط در نسخهٔ دنالی ارائه می‌کند و معلوم نیست چرا این سیستم مهم نباید در چین خودروی گران‌قیمتی ارائه شود.

مصرف سوخت

امتیاز: ۷ از ۱۰

مصرف سوخت یوکان AT4 مثل همهٔ اس‌یووی‌های فول سایز شاسی نردبانی چندان جالب نیست زیرا در هر صد کیلومتر در شهر ۱۴.۷ لیتر، در بزرگراه ۱۱.۷ لیتر و به‌صورت ترکیبی ۱۳ لیتر بنزین مصرف می‌کند. بااین‌حال، جی‌ام‌سی حداقل از لحاظ مصرف سوخت بدترین خودروی کلاس خود نیست زیرا این عنوان به نیسان آرمادا با مصرف ترکیبی ۱۵.۷ لیتر می‌رسد.

قیمت

امتیاز: ۳ از ۱۰

قیمت پایهٔ یوکان از ۵۲,۵۹۵ دلار آغاز می‌شود اما برای تیپ آفرودی AT4 حداقل باید ۶۶,۶۲۰ دلار پرداخت کرد. خودروسازان کمی رقیب مستقیمی برای این AT4 محبوب دارند (منظور اس‌یووی شاسی مستقل سه ردیفهٔ آفرودی است) اما چند رقیب غیرمستقیم برای آن وجود دارد که باید در نظر گرفته شوند. یکی از این خودروها، نیسان آرمادا است که با سامانهٔ چهارچرخ محرک تنها ۵۱,۹۰۰ دلار قیمت دارد. همچنین هرچند تویوتا لندکروزر رسماً از بازار ایالات‌متحده کنار رفته اما هنوز هم می‌توان در نمایندگی‌ها نمونه‌هایی از آن‌را با قیمت پایهٔ ۸۵ هزار دلار و با قابلیت‌های آفرود بیشتر از AT4 پیدا کرد.

قیمت نمونهٔ مورد آزمایش ما ۷۶,۴۸۵ دلار است که برای خودرویی فاقد تجهیزات اساسی مثل کروز کنترل تطبیقی زیاد بنظر می‌رسد. لیست آپشن‌های این خودروی آزمایشی شامل پکیج پریمیوم پلاس ۹,۱۴۵ دلاری که در بالا ذکر شد به همراه کنسول مرکزی برقی ۳۵۰ دلاری و صندلی‌های خلبانی ردیف دوم با قیمت ۳۷۰ دلار می‌شود. شاید بتوان قید خیلی از آپشن‌های سفارشی AT4 را زد اما پکیج پریمیوم پلاس واقعاً ضروری است و بنابراین قیمت خودرو بازهم از ۷۰ هزار دلار فراتر می‌رود.

مشخصات فنی

GMC Yukon AT4

پیشرانه۵.۳ لیتری V8
قدرت۳۵۵ اسب بخار
گشتاور۵۲۰ نیوتن متر
گیربکس۱۰ سرعته اتوماتیک
محور محرکچهارچرخ
مصرف سوخت۱۳ لیتر ترکیبی
ظرفیت سرنشین۷ نفر
حجم صندوق بار۷۲۰ لیتر
وزن۲۵۷۵ کیلوگرم
ظرفیت بکسل۳.۵ تن
قیمت پایه۶۶,۶۲۰ دلار
قیمت تست‌شده۷۶,۴۸۵ دلار
امتیاز کلی۷.۶ از ۱۰
  1. هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...

    نوشتن دیدگاه