در حال بارگذاری در حال بارگذاری... لطفا چند لحظه صبر کنید...!

کدام نسل نیسان Z را بیشتر می پسندید؟

نوشته شده توسط:محمدرضا شیری | ۰ دیدگاه

کدام نسل نیسان Z را بیشتر می پسندید؟

یکی از مهم‌ترین رونمایی‌هایی که امسال در دنیای ماشین صورت گرفت، نسخهٔ تولیدی نیسان Z جدید است. این خودرو با انتقال قدرت محرک عقب، گیربکس دستی و پیشرانهٔ V6 توئین توربوی ۴۰۰ اسب بخاری، به همهٔ وعده‌هایی که سال گذشته هنگام معرفی Z پرتو داده شد عمل کرد. هرچند واکنش‌ها به Z جدید بسیار مثبت بوده و علاقه‌مندان زیادی پیدا کرده است اما این اسطورهٔ ژاپنی بیش از نیم قرن سابقه دارد و به همین دلیل، برای پاسخ دادن به سؤالی که تیتر این مطلب است باید همهٔ موارد را در نظر بگیریم؛ بنابراین، بعدازاینکه در ادامه خلاصهٔ سریعی از تاریخچهٔ نیسان Z را مطالعه کردید، بهتر می‌توانید بگویید که کدام نسل Z انتخاب شما خواهد بود. آیا سریع‌ترین، قوی‌ترین و جدیدترین Z را انتخاب می‌کنید یا هنوز هم به یکی از نسل‌های قبلی بیشتر علاقه دارید؟

داتسون ۲۴۰Z (کد S30)

سال‌های تولید: ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۸

اولین Z که در ایالات‌متحده با نام داتسون ۲۴۰Z شناخته می‌شد، در سال ۱۹۶۹ معرفی شد. این خودرو به دلیل ارائهٔ ترکیبی از ظاهر زیبا، پرفورمنس خوب و قیمت مقرون‌به‌صرفه، به یکی از پرطرفدارترین خودروهای اسپرت زمان خود تبدیل شد و در مدت ۹ سال تولید بیش از ۵۲۰ هزار دستگاه از آن فروخته شد. ۲۴۰Z در نسخهٔ آمریکایی به یک پیشرانهٔ ۲.۴ لیتری شش سیلندر خطی با ۱۵۱ اسب بخار قدرت مجهز بود اما در طول سال‌ها نسخه‌های قوی‌تر ۲۶۰Z و ۲۸۰Z با ۱۷۰ اسب بخار قدرت به بازار آمدند.

داتسون ۲۸۰ZX (کد S130)

سال‌های تولید: ۱۹۷۹ تا ۱۹۸۳

نسل دوم این کوپهٔ ژاپنی در سال ۱۹۷۸ با به‌روزرسانی‌های کامل و با نام ۲۸۰ZX پدیدار شد. طراحی بیرونی این نسل تکاملی بود و ترکیب موتور جلو، محور عقب را حفظ کرده بود اما طراحی زاویه‌دارتری داشت. این خودرو در دو نسخهٔ دونفره یا ۲+۲ ارائه می‌شد و سقف تارگا نیز برای لذت رانندگی در هوای آزاد قابل سفارش بود. پیشرانهٔ ۲.۸ لیتری شش سیلندر خطی این نسل بین ۱۳۵ تا ۱۴۳ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد اما یک نسخهٔ توربو با ۱۸۰ اسب بخار قدرت هم وجود داشت. ۲۸۰ZX به مدت چهار سال تا ۱۹۸۳ تولید شد.

نیسان ۳۰۰ZX (کد Z31)

سال‌های تولید: ۱۹۸۴ تا ۱۹۸۹

در سال ۱۹۸۳ نیسان نسل جدید Z را با نام ۳۰۰ZX رونمایی کرد. طراحی بیرونی این نسل با دماغهٔ صاف و چراغ‌های جلوی مخفی، مناسب دههٔ ۸۰ بود و داخل آن بسیار لوکس‌تر و راحت‌تر همهٔ مدل‌های قبلی Z بود و حتی از صفحه آمپر دیجیتالی هم بهره می‌برد! اما نکتهٔ مهم‌تر این بود که ۳۰۰ZX به اولین پیشرانهٔ V6 توربوشارژ تولید انبوه ژاپنی مجهز شده بود. این موتور ۳ لیتری V6 که جایگزین موتورهای شش سیلندر خطی نسل قبل شده بود، ۲۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد.

نیسان ۳۰۰ZX (کد Z32)

سال‌های تولید: ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۶

در زمانی که جهان برای ورود به دههٔ ۹۰ آماده می‌شد، نیسان از نسل کاملاً جدید ۳۰۰ZX رونمایی کرد. نسل چهارم Z از استایلی تازه با شکلی آئرودینامیک و جزئیاتی آینده‌نگرانه برخوردار بود. مثل نسل قبلی، ۳۰۰ZX جدید هم با دو نوع کابین دونفره و ۲+۲ ارائه می‌شد. زیر کاپوت، نسخهٔ بهبودیافته‌ای از همان پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 قبلی قرار گرفته بود که به‌صورت تنفس طبیعی ۲۲۲ اسب بخار و در نسخهٔ توئین توربو ۳۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. علاوه بر طراحی و پیشرانه، بزرگ‌ترین پیشرفت‌ها در شاسی نسل Z32 با تعلیق چند اتصالی در هر چهارچرخ، فرمان گیری چرخ‌های عقب و ترمزهای قدرتمند با کالیپرهای آلومینیومی چهار پیستونه صورت گرفته بود. این نسل از ۳۰۰ZX به مدت ۱۱ سال از ۱۹۸۹ تا ۲۰۰۰ روی خط تولید بود.

نیسان ۳۵۰Z (کد Z33)

سال‌های تولید: ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۹

نسخهٔ تولیدی ۳۵۰Z که پیش‌نمایش آن با کانسپت Z در سال ۲۰۰۱ ارائه شده بود، سال ۲۰۰۲ معرفی شد و بسیاری از ویژگی‌های ظاهری نسخهٔ کانسپت را حفظ کرده بود. نسلی که Z را به قرن ۲۱ آورد، بر اساس شاسی کاملاً جدیدی طراحی شده بود که همان ترکیب نمادین موتور جلو، محرک عقب را حفظ کرده بود اما زیر کاپوت حالا یک پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری V6 تنفس طبیعی جای نمونهٔ قبلی را گرفته و خبری از توربوشارژر هم نبود. این موتور در نسخهٔ معمولی ۲۸۷ اسب بخار و در نسخهٔ نیسمو ۳۰۶ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. ۳۵۰Z یک خودروی اسپرت واقعی مدرن بود که در دو نسخهٔ کوپه و رودستر و صرفاً به‌صورت دونفره عرضه می‌شد. بین سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۸، نیسان بیش از ۲۵۰ هزار دستگاه از ۳۵۰Z را در سراسر جهان به فروش رساند.

نیسان ۳۷۰Z (کد Z34)

سال‌های تولید: ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۰

۳۷۰Z که در سال ۲۰۰۹ معرفی شد، با ارتقاءهای زیادی هم در طراحی و هم در پرفورمنس، راه نسل قبلی را ادامه داد. این نسل کمی کوتاه‌تر و عریض‌تر از قبل بود و به لطف استفادهٔ گسترده‌تر از آلومینیوم، از وزن آن‌هم کاسته شده بود. ۳۷۰Z با بدنه‌ای عضلانی‌تر مثل قبل در دو نسخهٔ کوپه و رودستر به بازار عرضه شد. پیشرانهٔ ۳.۷ لیتری تنفس طبیعی این نسل نسخهٔ بروز شده‌ای از همان پیشرانهٔ ۳۵۰Z بود و حالا ۳۳۲ اسب بخار قدرت در نسخهٔ معمولی و ۳۵۰ اسب بخار قدرت در نسخهٔ نیسمو تولید می‌کرد. در این نسل همچنین تعلیق بروز شده و ترمزها هم قوی‌تر شده بودند. ۳۷۰Z به مدت ۱۱ سال از ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۰ تولید شد.

نیسان Z (کد Z34)

سال‌های تولید: ۲۰۲۱ تا…

جدیدترین نسلی که به خانوادهٔ پرافتخار نیسان Z اضافه شده، سریع‌تر و قوی‌ترین Z تاریخ محسوب می‌شود. Z جدید که به‌عنوان یکی از آخرین خودروهای اسپرت بنزینی در نظر گرفته می‌شود، سال گذشته در قالب کانسپت Z پروتو خودنمایی کرد و اخیراً نسخهٔ تولیدی آن معرفی شده است. هرچند این نسل بر اساس نسخهٔ بهبودیافتهٔ شاسی نسل قبلی ساخته شده و حتی کد آن‌هم تغییر نکرده اما از بدنه‌ای کاملاً بازطراحی شده با سبک رترو و جزئیات الهام گرفته از نسل‌های قبلی Z و همین‌طور کابین دونفرهٔ جدیدی پُر از تکنولوژی‌های مدرن بهره می‌برد. پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 توئین توربوی Z جدید هم بازگشتی به ۳۰۰ZX را نشان می‌دهد اما این موتور حالا ۴۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند.

  1. هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...

    نوشتن دیدگاه