در حال بارگذاری در حال بارگذاری... لطفا چند لحظه صبر کنید...!

رانندگی با لامبورگینی اِسِنزا SCV12

نوشته شده توسط:محمدرضا شیری | ۰ دیدگاه

رانندگی با لامبورگینی اِسِنزا SCV12

تنها ۴۰ دستگاه از لامبورگینی اسنزا SCV12 تولید خواهد شد و هریک پیش از مالیات برچسب قیمت ۲.۲ میلیون یورویی خواهد داشت. هیچ‌یک از این خودروها علیرغم تائید فیا برای حضور در مسابقات استقامت راهی پیست‌ها نخواهند شد. در حقیقت این خودرو یک اسباب‌بازی طراحی شده برای بردن دلِ طرفداران ثروتمند لامبورگینی بوده، افرادی که آونتادور SVJ “عادی” را کافی نمی‌دانند!

به همین خاطر اسنزا SCV12 خودرویی با ظرفیت‌های کامل بوده اما هنوز هم به گیربکس X-Trac مسابقه‌ای مجهز بوده و دارای فیبر کربن فراوان می‌باشد. همچنین فاصله بین محوری نیز به‌طور قابل‌توجهی بیشتر شده تا این گیربکس جدید را پذیرا شود.

ظاهر خودرو هنوز هم مثل محصولات ناب لامبورگینی بوده هرچند بال عقب بزرگ و جدید باعث می‌شود این خودرو در سرعت ۲۴۱ کیلومتر در ساعت بتواند نیروی رو به پایین ۱۲۰۰ کیلوگرمی تولید کند. زیر پوست اسنزا SCV12 نیز نیروگاه ۱۲ سیلندر ۶.۵ لیتری بزرگ و قدیمی لامبورگینی جا خوش کرده است.

این پیشرانه به لطف تغییراتی در خود بیشترین قدرت را نسبت به پیشرانه‌های ۱۲ سیلندر اتمسفریک قبلی تولید می‌کند. پیشرانه یاد شده قدرت ۸۱۹ اسب بخاری در دور ۸۵۰۰ و گشتاور ۷۶۰ نیوتون متری را در دور ۷ هزار در اختیار راننده قرار می‌دهد.

در کل وزن اسنزا SCV12 کمتر از ۱۵۰۰ کیلوگرم بوده و اگزوز نیز کاملاً فاقد صدا خفه کن و کاتالیست بوده و بنابراین شاهد صدایی فوق‌العاده گیرا و خشن خواهید بود. در دور ۳ هزار صدای اگزوز به حدی است که شما را پس می‌زند؛ و در دور ۸۷۰۰ که محدودیت دورانی پیشرانه فرا می‌رسد شاید گوش‌های شما آسیب ببیند. از هر لحاظی این یک خودروی فوق‌العاده است.

و زمانی که وارد خودرو می‌شوید احساس خاصی پیدا می‌کنید. در آغاز باید گفت هوای داخل خودرو بسیار داغ بوده و نسخه پیش‌تولیدی تست شده فاقد سیستم تهویه مطبوع بوده و این در حالی بود که نمایشگر دمای داخل کاکپیت دمای حدود ۴۸ درجه سانتی‌گراد را نشان می‌داد.

صندلی مسابقه‌ای اسنزا SCV12 شما را در برمی‌گیرد و در جلوی چشمان شما چیزی قرار گرفته که خیلی شبیه فرمان نیست زیرا در واقع اهرمی با دو دستگیره خود است. همچنین دریایی از دکمه‌ها در گوشه و کنار فرمان دیده می‌شود.

این دکمه‌ها به شما اجازه می‌دهند تا از ۱۲ تنظیمات مختلف کنترل کشش، ۱۲ حالت مختلف ABS، ۵ حالت مختلف پیشرانه، تنظیمات فرمان و دیفرانسیل لغزش محدود یکی را انتخاب کنید.

در حقیقت شروع به کار با اسنزا SCV12 کمی پیچیده است؛ اما زمانی که مهندس شرکت وارد میدان شده و همه‌چیز را در تنظیمات صحیح خود قرار می‌دهد ما هم آماده شده و دکمه استارت را فشار می‌دهیم.

پیشرانه ۱۲ سیلندر این هیولا با انرژی‌ای مضاعف از خواب برخاسته و ما پدال گاز را به نرمی فشار داده و راه می‌افتیم. نیازی به پدال کلاچ نیست زیرا پیش از شروع به حرکت گیربکس کار را انجام داده است. زمانی که با گیربکس X-Trac و نسبت‌ها و دنده‌های آن آشنایی پیدا کنید با دقت بیشتری از انگشتان خود برای تعویض دنده‌ها استفاده خواهید کرد.

در دو دور اول پیست ما رانندگی آرام و نرمی داشتیم و خود ما آن را رانندگی با دقت توصیف می‌کنیم. در همین حالت هم SCV12 خودرویی بسیار بزرگ و پر سر و صدا بوده و واقعاً ما را می‌ترساند. فرمان سنگین است و ترمزها حس عجیبی دارند هرچند قدرت توقف بسیار بالایی را به ارمغان می‌آورند.

گیربکس هم علاقه‌ای به بازی کردن راننده با پدال گاز نداشته و سیستم تعلیق نیز به حدی خشک است که از یک پیچ به پیچ دیگر در حال بالا و پایین پریدن خواهید بود. در واقع هر حرکت راننده به معنی شنیده شدن صدایی از پیشرانه و گیربکس بوده و اسنزا SCV12 نشان می‌دهد که از سرعت پایین خوشش نمی‌آید.

پس از دو دور ما فشار بیشتری روی پدال گاز آوردیم و پیشرانه روی وحشی خود را نشان داد و در یک چشم بر هم زدن قدرت فوق‌العاده خود را به رخ کشید. صدای تولیدی باورنکردنی بوده و حس شتاب گیری خامی که وجود دارد قابل وصف نیست. هرچقدر که بر پدال گاز فشار می‌آوردم صدای تولیدی بیشتر و بیشتر می‌شد.

برای اولین بار هرچه در توان داشتیم بر پدال ترمز فشار وارد کردیم تا ببینیم چه اتفاقی می‌افتد و آنجا بود که پاسخی دیوانه کننده را دریافت کردیم.

به نظر می‌رسد SCV12 قادر است در زمانی کمتر از زمان موردنیاز برای خواندن یک جمله از این نوشتار سرعت خود را از ۲۱۰ به ۵۰ کیلومتر در ساعت برساند؛ و زمانی که یاد گرفتید چگونه با چنین قدرتی در چنین فاصله کمی توقف کنید، ترمزها بیش از پیش نظرتان را به خود جلب خواهند کرد.

تا زمانی که اوقات بیشتری را با این هیولا سپری کرده و چند دور بیشتر را در پیست حضور یابید، این آئرودینامیک لامبورگینی است که نظر را به خود جلب می‌کند.

یک پیچ ویژه در پیست واله لونگا وجود دارد که حس می‌شد کار SCV12 در سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت و در دنده چهارم تمام است. با خود فکر می‌کردیم اگر سرعت بالاتر برود پرواز کرده و تصادف خواهیم کرد؛ اما این‌گونه نبود زیرا یاد گرفتیم برای تولید چسبندگی و پایداری بیشتر باید سرعت خود را در چنین پیچ‌هایی بالاتر بروید و همه‌چیز پیش چشمان شما در یک چشم بر هم زدن تغییر می‌کند.

همه‌چیز در یک لحظه اتفاق می‌افتد. دوست دارید دوباره به همان لحظه بازگردید، پای خود را روی پدال گاز بفشارید و سریع‌تر بروید. اسنزا SCV12 خودرویی باورنکردنی است. قطعاً لامبورگینی نمی‌تواند چیزی بهتر از این بسازد.

اسنزا SCV12 آن‌گونه که ما می‌دانیم شام آخر لامبورگینی ۱۲ سیلندر از این دست است. این هیولا فقط مختص پیست بوده و به تعدادی محدود تولید خواهد شد. بله SCV12 برای ثروتمندان است اما نشان می‌دهد که با استفاده از تکنولوژی سنتی می‌توان به چه چیزی رسید. طی ۲۰ سال آینده دوباره نگاهی به این شاهکار خواهیم داشت…

مشخصات لامبورگینی اسنزا SCV12

  • قیمت: ۲.۲ میلیون یورو
  • پیشرانه: ۱۲ سیلندر ۶.۵ لیتری
  • قدرت/گشتاور: ۸۱۹ اسب بخار/۷۶۰ نیوتون متر
  • گیربکس: ۶ سرعته سکونشئال، دیفرانسیل عقب
  • شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: زیر ۳ ثانیه
  • حداکثر سرعت: فراتر از ۳۳۸ کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: اعلام نشده

  1. هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...

    نوشتن دیدگاه