در حال بارگذاری در حال بارگذاری... لطفا چند لحظه صبر کنید...!

شارژ مرسدس بنز EQS و تسلا مدل S پلاد چقدر طول می کشد؟

نوشته شده توسط:محمدرضا شیری | ۰ دیدگاه

شارژ مرسدس بنز EQS و تسلا مدل S پلاد چقدر طول می کشد؟

امروز نگاهی دقیق‌تر خواهیم داشت به توانایی‌های شارژ سریع مرسدس بنز EQS، چیزی که ژرمن‌ها مانور زیادی روی آن داده‌اند.

انتظار می‌رفت که گل سرسبد محصولات مرسدس توانایی‌های شارژ برجسته‌ای داشته باشد و پس از بررسی آمار و ارقام ما ناامید نشدیم.

ابتدا بیایید نگاهی داشته باشیم به نمودار حاضر در ویدئو که نشان دهنده قدرت خروجی و وضعیت شارژ در برابر زمان است. ما باید این منحنی‌ها را به‌صورت قدرت در برابر حالت شارژ ترکیب کنیم.

ما حدس می‌زنیم این نمودار متعلق به مدل دارای باتری ۱۰۷.۸ کیلووات ساعتی باشد. مرسدس بنز EQS همچنین با باتری کوچک‌تر ۹۰ کیلووات ساعتی نیز در دسترس می‌باشد.

بر اساس آنچه در این نمودار دیده می‌شود، حداکثر قدرت شارژ این خودرو حدود ۲۰۷ کیلووات است که کمی بیشتر از مشخصات اعلامی می‌باشد.

در زمانی که میزان قدرت شارژ در برابر وضعیت شارژ (SOC) حدود ۴.۵ درصد باشد قدرت به سرعت افزایش یافته و به حالت حداکثر می‌رسد و تا بیش از ۲۵ درصد SOC نیز حالت تخت منحنی را حفظ می‌کند. سپس قدرت کمی کاهش یافته و در ۸۰ درصد SOC به حدود ۱۱۵ کیلووات می‌رسد که باعث ایجاد منحنی شارژ بسیار خوبی می‌شود. داده‌ها پس از رسیدن SOC به ۸۰ تا ۸۱ درصد به پایان می‌رسند.

مرسدس بنز می‌گوید شارژ ۱۰ تا ۸۰ درصدی باتری ۳۱ دقیقه زمان خواهد برد و تنها با شارژ ۱۵ دقیقه‌ای می‌توان شعاع حرکتی ۲۸۰ تا ۳۰۰ کیلومتری را به دست آورد.

ما در این نمودار حتی نتایج بهتری را نیز مشاهده کردیم زیرا شارژ ۱۰ تا ۸۰ درصدی حدود ۲۸ دقیقه زمان برد درحالی‌که برای شارژ از ۲۰ تا ۸۰ درصد حدود ۲۵ دقیقه زمان نیاز بود. برای رسیدن از شارژ ۴ به ۸۱ درصدی نیز حدود ۳۱ دقیقه زمان نیاز است.

قدرت متوسط در محدوده بسیار مهم ۲۰ تا ۸۰ درصد SOC برابر با ۱۵۵ کیلووات است که ۷۵ درصد حداکثر ارزش می‌باشد.

این آمار بسیار خوب هستند اما بهترین نکته به چگونگی پایداری شارژ باتری در کل زمان شارژ مربوط می‌شود.

حداکثر C-rate حدود ۱.۸C است. ما فکر می‌کنیم مرسدس بنز ترجیح داده باتری‌ها را کاملاً تحت‌فشار قرار ندهد.

نکته: C-rate به ما چگونگی ارتباط قدرت شارژ با ظرفیت مجموعه باتری را نشان می‌دهد. برای مثال ۱C به معنی قدرت شارژ ۱ ساعتی در زمانی است که میزان قدرت به کیلووات برابر ظرفیت مجموعه باتری به کیلووات ساعت باشد. ۲C برای شارژ باتری در نیم ساعت کفایت خواهد کرد.

میزان و سرعت پر شدن باتری‌ها به مصرف انرژی بستگی داشته و مصرف انرژی نیز به موضوع مصرف بستگی دارد.

مرسدس بنز EQS حداکثر شعاع حرکتی ۷۷۰ کیلومتری بر پایه تست‌های WLTP دارد که حدس می‌زنیم این شعاع حرکتی برای نسخه دیفرانسیل عقب EQS باشد. احتمالاً مدل چهار چرخ محرک این خودرو برد کمتری خواهد داشت.

به لطف شعاع حرکتی و راندمان بالا و همچنین توانایی‌های شارژ سریع، این خودرو می‌تواند در هر دقیقه حدود ۲۵ کیلومتر شعاع حرکتی به دست آورد که در مقایسه با بهترین‌های بازار آمار بسیار خوبی است.

یکی از جداول منتشر شده برای مصرف‌کنندگان می‌تواند مفید باشد اما باید دانست که این تنها یک تخمین از تستی ویژه بوده و درصد خطایی را نیز باید برای آن در نظر گرفت. به همه این موارد باید متغیرهای دیگر همچون شارژ، نسخه خاص از خودرو، روشن بودن تجهیزات و… را اضافه کرد.

مورد بعدی مقایسه مرسدس بنز EQS با برخی خودروهای الکتریکی مطرح است:

  • تسلا مدل S پلاد ۲۰۲۱
  • هیوندای آیونیک ۵ مدل ۲۰۲۱
  • تسلا مدل LR AWD مدل ۲۰۲۱

وقتی بحث مقایسه منحنی‌های شارژ می‌شود ما متوجه می‌شویم که EQS به اندازه محصولات تسلا یا حتی هیوندای آیونیک ۵ پیک بالایی ندارد اما در کل پایدارتر عمل می‌کند. در SOC بالا نیز کاهش شدیدی دیده نمی‌شود.

مرسدس بنز EQS از نظر قدرت متوسط ۱۵۵ کیلوواتی، تسلا مدل S پلاد را شکست می‌دهد و فاصله چندانی با هیوندای آیونیک ۵ ندارد. البته صادقانه باید گفت با وجود بزرگ‌ترین باتری بین خودروهای مقایسه شده، این عملکرد می‌توانست بهتر هم باشد.

شارژ ۲۰ تا ۸۰ درصدی SOC در ۲۵ دقیقه نتیجه خوبی است. این رقم اندکی بهتر از تسلا مدل S پلاد بوده اما بسیار بیشتر از هیوندای آیونیک ۵ می‌باشد.

مرسدس در بحث C-rate متمایز از خودروهای یاد شده بوده و این معیار در EQS به‌طور قابل‌توجهی کمتر از تسلا و هیوندای می‌باشد.

ما حدس می‌زنیم ژرمن‌ها بسیار محافظه‌کار بوده و نخواسته‌اند باتری را خیلی به محدودیت‌های خود نزدیک کنند. همین سیاست را در سایر برندهای لوکس آلمانی هم دیده‌ایم.

به‌هرحال آمار برای مرسدس خوب به نظر می‌رسند و متوسط SOC بین ۲۰ تا ۸۰ درصد نیز کمی بالاتر از تسلا مدل S پلاد می‌باشد.

نهایتاً به سرعت پر شدن دوباره باتری می‌رسیم که مرسدس بنز EQS بسیار قوی عمل کرده است و در برخی موارد پا به پای هیوندای آیونیک ۵ پیش آمده و در برخی موارد حتی بهتر نیز بوده است.

نهایتاً به بحث نتیجه‌گیری می‌رسیم. نمودار شارژ سریع DC نشان دهنده آن است که EQS یک رقیب بسیار خوب می‌باشد.

این خودرو بالاترین پیک شارژ را ندارد اما حداکثر قدرت شارژ آن برای زمان بیشتری در دسترس بوده و بنابراین قدرت بسیار کند کاهش می‌یابد. این به معنی سطح قدرت متوسط بالا بوده و راننده مجبور نیست برای رسیدن به حداکثر سرعت شارژ اقدام به کاهش ظرفیت باتری کند.

به لطف شعاع حرکتی و راندمان بسیار خوب، EQS دومین خودرو از نظر سرعت پر شدن باتری بوده و یک پله پایین‌ترین از هیوندای آیونیک ۵ قرار می‌گیرد.

تنها نقطه‌ضعف EQS ظرفیت باتری آن است که می‌توانست بهتر باشد. حدس می‌زنیم مرسدس در آینده این عملکرد را حتی بهتر خواهد کرد.

  1. هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...

    نوشتن دیدگاه