در حال بارگذاری در حال بارگذاری... لطفا چند لحظه صبر کنید...!

تاریخچه پرفرازونشیب فولکس‌واگن پاسات

نوشته شده توسط:محمدرضا شیری | ۰ دیدگاه

 تاریخچه پرفرازونشیب فولکس‌واگن پاسات

پس از حدود نیم‌قرن انجام‌وظیفه، فولکس‌واگن سرانجام پاسات را حداقل در آمریکا بازنشسته کرد. این خودرو اولین بار سال ۱۹۷۳ در آلمان معرفی شد و به عنوان مدل سال ۱۹۷۴ روانه بازار آمریکا گردید. این سدان میان سایز جدیدترین قربانی محبوبیت کراس اوورها می‌باشد و پس از مدل سال ۲۰۲۲ از میدان خارج خواهد شد.

کارخانه چاتانوگای فولکس‌واگن پیش از ورود به فصل بعدی تاریخ خود یعنی تولید شاسی بلندهای الکتریکی تعداد محدودی از پاسات سفارشی را تولید خواهد کرد. به همین مناسبت و پیش از به فراموشی سپردن پاسات در نظر داشته‌ایم نگاهی به تاریخچه پرفرازونشیب پاسات در بازار آمریکا داشته باشیم پس با ما همراه شوید.

  • فولکس‌واگن داشر (پاسات B1) سال ۱۹۷۴ تا ۱۹۸۱

اولین خودروی دیفرانسیل جلو و آب‌خنک فولکس‌واگن در آمریکا سال ۱۹۷۴ روانه این کشور شد. این خودرو در ابتدا پاسات نامیده نمی‌شد بلکه آن را با نام داشر می‌شناختند.

علاوه بر نسخه‌های چهار درب سدان و استیشن حتی نسخه فست بک سه درب نیز تولید شده بود که بیشتر شبیه ادغام گلف/ربیت نسل اول با ایسو له له GT بود. تنها پیشرانه قابل انتخاب از نوع ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری ۷۵ اسبی بود که در سال ۱۹۷۶ به نمونه ۱.۶ لیتری انژکتوری با قدرت ۷۸ اسب بخار ارتقا یافت.

نقاط قوت: طراحی جیورجیارو

نقاط ضعف: قدرت ناچیز ۷۵ اسب بخاری

  • فولکس‌واگن کوانتوم (پاسات B2) سال ۱۹۸۲ تا ۱۹۸۹

نسل B2 پاسات در سال ۱۹۸۲ روانه بازار آمریکا شد و یک‌بار دیگر بر اساس آئودی ۸۰ شکل گرفت. این بار هم نام خودرو در ابتدا پاسات نبود بلکه از نام کوانتوم برای آن استفاده شده بود. فولکس‌واگن بعدها سیستم چهار چرخ محرک را نیز برای این خودرو عرضه کرد. پیشرانه ۵ سیلندر ۲.۲ لیتری خطی این خودرو تنها ۱۰۰ اسب بخار قدرت داشت.

نقاط قوت: شباهت زیاد به آئودی

نقاط ضعف: قیمت بالای شبیه به آئودی

  • فولکس‌واگن پاسات (B3 و B4) سال ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۷

نسل سوم پاسات تغییراتی اساسی داشت و به اولین پاسات بازار آمریکا تبدیل شد. فولکس‌واگن در این نسل بجای پلتفرم طولی آئودی ۸۰ از طراحی عرضی استفاده کرد و طراحی خودرو یک سر و گردن بالاتر از نسل‌های پیشین بود.

موضوع عجیب اینکه طراحی جلوی زیبای این خودرو جای خود را به طراحی معمولی در نسخه فیس لیفت شده سال ۱۹۹۵ داد. گل سرسبد این خانواده از نظر پرفورمنس مدل مجهز به پیشرانه ۲.۸ لیتری ۱۷۲ اسب بخاری بود.

نقاط قوت: پیشرانه ۶ سیلندر ۲.۸ لیتری

نقاط ضعف: استایل پیش‌پاافتاده نسخه فیس لیفت

  • فولکس‌واگن پاسات (B5) سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۵

این نسل پاسات یک‌بار دیگر از پلتفرم آئودی یعنی مدل جدید A4 استفاده کرد اما اکثر افراد نگاه خود را معطوف به کابین جدید و سطح بالای پاسات جدید کرده بودند. پیشرانه‌های بنزینی و دیزلی توربو حتی در نسخه‌های پایه نیز عملکرد مطلوبی داشتند اما جذاب‌ترین نسخه پاسات B5 در روی کاغذ همان مدل مجهز به نیروگاه ۴ لیتری ۲۷۰ اسب بخاری بود. البته این فقط روی کاغذ بود چراکه پیشرانه ۸ سیلندر به‌طور ناامیدکننده‌ای کند بود و سواری هیجان‌انگیزی را نیز ایجاد نمی‌کرد.

نقاط قوت: پیشرانه ۸ سیلندر ۴ لیتری دیوانه کننده و همراهی با گیربکس دستی

نقاط ضعف: عملکردی پایین‌تر از حد انتظار

  • فولکس‌واگن پاسات (B6) سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰

این نسل از پاسات با پیشرانه‌های ۲ لیتری ۲۰۰ اسبی یا ۳.۶ لیتری ۲۸۰ اسب بخاری عرضه شده بود. مشکل این بود که مدل فول پاسات قیمت حدود ۴۰ هزار دلاری داشت و بنابراین خودرویی همچون ب ام و ۳۳۰i با سواری هیجان‌انگیز و برند سطح بالای خود پاسات را شرمنده می‌کرد.

نقاط قوت: جلوپنجره کرومی جذاب

نقاط ضعف: قیمت بالا

  • فولکس‌واگن پاسات (سدان میان سایز جدید) سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۲

بخش آمریکایی فولکس‌واگن همچون گذشته نام پاسات را حفظ کرد اما یک خودروی کاملاً جدید را خلق نمود که در آمریکا تولید می‌شد.

کابین این خودرو در مقایسه با پاسات اروپایی فضای بیشتری داشت و فروش آن در ابتدا بالا بود؛ اما خیزش کراس اوورها و تأثیر بد دیزل گیت باعث افت فروش پاسات شد.

نقاط قوت: فضای بیشتر کابین

نقاط ضعف: پیشرانه‌های دیزلی با آلایندگی بالا در واقعیت

  1. هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...

    نوشتن دیدگاه