در حال بارگذاری در حال بارگذاری... لطفا چند لحظه صبر کنید...!

ترکیبی جالب از فولکس و میتسوبیشی، پورشه 924

نوشته شده توسط:محمدرضا شیری | ۰ دیدگاه

ترکیبی جالب از فولکس و میتسوبیشی، پورشه 924

رقابت بین خودروسازان آلمانی چندین دهه است که به یکی از جذاب‌ترین رقابت‌ها در صنعت خودرو تبدیل شده است. اگرچه همین رقابت‌ها باعث تولید برخی از بهترین خودروهای تاریخ شده‌اند، برخی نمادهای قابل‌احترام به خاطر اتحاد و همکاری به وجود آمده‌اند و این موضوع درباره پورشه ۹۲۴ به خوبی صدق می‌کند.

همان‌گونه که جیسون کامیسا توضیح می‌دهد، در دهه ۷۰ میلادی قوانینی تصویب شد که طی آن کمپانی‌های آلمانی باید نام کمپانی خود را شرح می‌دادند. پورشه همیشه به دنبال تمایز و مطرح شدن به عنوان برندی خاص بین دیگران بوده و به همین خاطر است که خودش را به عنوان یک کمپانی مشاوره مهندسی که هر از گاهی خودرو می‌سازد توصیف کرد.

فولکس‌واگن از پورشه درخواست کمک برای تولید خودروهای هیجان‌انگیز و اسپورت را داشت اما محصول نهایی باید ارزان‌قیمت می‌بود و این یعنی استفاده از قطعات موجود در سایر خودروها.

پورشه دست به کار شد و محصول نهایی یک خودرو با طراحی پیشرانه جلو و دیفرانسیل عقب بود که پیشرانه از ون تجاری فولکس‌واگن، گیربکس از آئودی ۱۰۰ و حتی قطعاتی از بیتل، گلف و میکروباس فولکس گرفته شد؛ اما درست زمانی که قرار بود تولید این خودرو شروع شود بحران مالی و تیم مدیریتی جدید جهت‌گیری دیگری را انتخاب کردند. پروژه موردبحث که با کد EA425 شناخته می‌شد در دست مالکی بود که پول طراحی خودرو را پرداخت اما نمی‌خواست از آن استفاده کند. خب پس پورشه چه‌کار کرد؟ این شرکت محصول نهایی را خریداری نمود.

به این ترتیب جاده برای تولید پورشه ۹۲۴ هموار شد و علیرغم برخی انتقادات به توانایی‌ها، این خودرو مشخصات پرفورمنس خوبی را بر جای گذاشت و به عنوان رقابتی‌ترین محصول در کلاس خود شناخته شد. البته این خودرو از وضعیت ایده آل به دور بود و انتقاداتی به سیستم تعلیق آن در بزرگراه‌های آمریکا وارد شده بود.

پورشه دوباره دست به کار شد و تصمیم گرفت تا مشکلات را سریعاً حل کند و همه‌چیز ۹۲۴ را از نو طراحی نماید که این امر باعث شد خودروی بهتری تولید شود. یکی از مهم‌ترین تصمیمات درباره استفاده از پیشرانه جدید گرفته شد زیرا فولکس‌واگن موافقت کرد تا ۱۰۰ هزار پیشرانه آئودی را برای ۹۲۴ تولید نماید. پس از تغییراتی در پیشرانه‌های موجود آن زمان پورشه تصمیم گرفت همان پیشرانه ۴ سیلندر را استفاده کند. البته پیشرانه جدید نیازمند بالانس بود تا نرم کار کند و همین امر منجر به همکاری با میتسوبیشی شد که در این کار تبحر بالایی داشت.

همین همکاری باعث شد ۹۲۴ شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت ۷.۵ ثانیه‌ای داشته باشد که دو و نیم ثانیه بهتر از قبل بود. پورشه برای گرامی داشت این واقعه تصمیم گرفت تغییراتی در طراحی این خودرو انجام دهد و حاصل کار تولید ۹۴۴ بود که جایزه بهترین خودروی جهان از نظر هندلینگ را از مجله کار اند درایور دریافت کرد.

با وجود مشکلات مربوط به پرفورمنس پورشه کمی اشرافیت و لوکس بودن را به کابین ۹۴۴ اضافه نمود اما قیمت‌گذاری رقابتی یک مشکل دیگر بود.

برای حل این مشکل ژرمن‌ها بدنه ۹۴۴ را کنار گذاشته و پیشرانه آن را به ۹۲۴ انتقال داده و مدل ۹۲۴S را معرفی کردند که از نظر پرفورمنس بسیار شبیه ۹۴۴ بود اما به خاطر بدنه‌ای با پهنای کمتر در سرعت‌های بالا عملکرد بهتری داشت.

در نهایت پورشه به توسعه ۹۴۴ در طول سال‌ها ادامه داد و با استفاده از قطعات جدید آن را به ۹۶۸ بدل نمود که خودرویی ۲۳۶ اسب بخاری بود و شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت ۵.۶ ثانیه‌ای داشت.

  1. هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...

    نوشتن دیدگاه