در حال بارگذاری در حال بارگذاری... لطفا چند لحظه صبر کنید...!

نگاهی به جدیدترین پیکاپ‌های چینی

نوشته شده توسط:محمدرضا شیری | ۰ دیدگاه

نگاهی به جدیدترین پیکاپ‌های چینی

بتازگی فورد پیکاپ جدید ماوریک را معرفی کرده و آن‌‌را با قیمت پایۀ ۲۰ هزار دلار، ارزان‌ترین پیکاپ بازار ایالات‌متحده میداند. اما در آن سوی دنیا یعنی در چین، سال‌ها است که پیکاپ‌هایی بزرگ‌تر و توانمندتر از ماوریک با قیمتی ارزان‌تر تولید و عرضه میشود. هرچند این پیکاپ‌ها همگی تقریباً از قوای محرکۀ یکسانی استفاده میکنند اما در نوع خود ویژگی‌های قابل‌توجهی دارند. به همین دلیل، در این مطلب قصد داریم به جدیدترین پیکاپ‌های ساخت چین نگاهی بیندازیم تا ببینیم اگر این پیکاپ‌ها در بازار ایالات‌متحده عرضه میشدند آیا میتوانستند گزینۀ بهتری نسبت به ماوریک باشند یا نه.

چانگان کایسن F70

قیمت پایه: ۱۴,۶۵۰ دلار

برخلاف دیگر خودروسازان این لیست، چانگان تجربه چندانی در زمینه ساخت پیکاپ ندارد. بااین‌حال، این شرکت به‌تازگی از طریق همکاری با گروه پژو-سیتروئن، پیکاپ جدیدی را توسعه داده است. این پیکاپ اواخر سال ۲۰۱۹ با نام F70 معرفی و از طریق زیربرند جدید کایسن چانگان به بازار عرضه شد. پژو هم این پیکاپ را با برند خودش اما با تغییراتی در ظاهر و داخل و با نام لندتِرک در بازارهای آمریکای جنوبی و آفریقا عرضه می‌کند. به همین دلیل، در داخل F70 ویژگی‌هایی از زبان طراحی محصولات پژو به چشم می‌خورد.

کایسن F70 با دو پیشرانه دیزلی و یک نمونه بنزینی در چین عرضه می‌شود. موتور دیزلی اول از نوع ۱.۹ لیتری توربو با ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور است درحالی‌که موتور دیزلی دوم یک نمونه ۲.۵ لیتری توربوی ساخت ایسوزو است که ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۳۶۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. پیشرانه بنزینی هم یک واحد ۲.۴ لیتری توربوشارژ ساخت میتسوبیشی با ۲۱۰ اسب بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتن متر گشتاور است. موتور دیزلی به یک گیربکس شش سرعته دستی متصل می‌شود اما برای موتور بنزینی یک گزینه شش سرعتهٔ اتوماتیک هم ارائه خواهد شد درحالی‌که در تیپ‌های بالایی امکان سفارش سامانه چهارچرخ محرک هم وجود دارد.

گریت وال پائو

قیمت پایه: ۱۵,۱۰۰ دلار

شرکت گریت وال سابقه زیادی در زمینه پیکاپ‌سازی دارد و دهه‌ها است که به ساخت پیکاپ‌های مختلف می‌پردازد که تعدادی از آن‌ها مثل دییر و وینگل زمانی در کشورمان هم عرضه می‌شدند. جدیدترین پیکاپ این شرکت اما پائو نام دارد که در نمایشگاه خودروی شانگهای ۲۰۱۹ رونمایی شد. این پیکاپ بزرگ جثه در سه نسخه مختلف شامل مسافری، تجاری و آفرودی ارائه می‌شود. پائو در چین و تایلند به تولید می‌رسد و علاوه بر چین، در استرالیا، نیوزلند و آفریقای جنوبی هم عرضه می‌شود. این پیکاپ بزرگ که ۵,۴۱۰ میلی‌متر طول دارد، روی پلت‌فرم P71 گریت وال ساخته شده که با هاوال H9 مشترک است.

پائو با دو پیشرانه مختلف بازار عرضه می‌شود که هردو ۲ لیتری توربو هستند اما یکی دیزلی و دیگری بنزینی است. موتور بنزینی ۱۹۰ اسب بخار قدرت و ۳۶۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند درحالی‌که خروجی موتور دیزلی ۱۶۶ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور است. انتقال نیروی هردو موتور توسط یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک صورت می‌گیرد اما برای موتور بنزینی یک نمونه هشت سرعته اتوماتیک هم قابل سفارش است. گریت وال نسخه الکتریکی پائو را هم تولید می‌کند که ۲۰۰ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد و با هر بار شارژ می‌تواند تا ۴۰۰ کیلومتر را طی کند.

فوتون تونلند

قیمت پایه: ۱۶,۲۰۰ دلار

فوتون تونلند برای اولین بار در سال ۲۰۱۱ به بازار آمد و در کشورمان هم با آن کاملاً آشنایی داریم زیرا از سال ۱۳۹۳ توسط ایران‌خودرو دیزل به تولید می‌رسد. در این مطلب اما نسل دوم تونلند حضور دارد که در سال ۲۰۲۰ معرفی شد و پیکاپ کاملاً جدیدی است. این پیکاپ با نام تونلند ۹ در چین عرضه می‌شود و فوتون آن‌را ترکیبی از پیکاپ، سواری و شاسی‌بلند توصیف کرده است زیرا هم ظرفیت بار زیادی دارد، هم از توانایی‌های آفرود مناسبی برخوردار است و هم هندلینگ خوبی دارد. تونلند ۹ در چین با دو پیشرانه مختلف بنزینی و دیزلی عرضه می‌شود.

موتور بنزینی همان نمونه ۲ لیتری توربوشارژی است که در کشورمان در فوتون S ارائه می‌شود اما این موتور در نسل جدید قوی‌تر شده و حالا ۲۳۸ اسب بخار قدرت و ۳۶۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. موتور دیزلی هم یک نمونهٔ ۲ لیتری توربو با ۱۶۳ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور است. برای انتقال نیروی این موتورها، گیربکس‌های شش سرعته دستی یا شش سرعته اتوماتیک ساخت ZF قابل انتخاب بوده و سامانه چهارچرخ محرک هم قابل سفارش است. ایران‌خودرو دیزل نیز قصد دارد به‌زودی تولید تونلند جدید را در کشورمان آغاز کند.

جک T9

قیمت پایه: ۲۰,۰۰۰ دلار

کرمان‌خودرو چند وقتی است که پیکاپ جک T8 را در کشورمان تولید و عرضه می‌کند اما این شرکت چینی پیکاپ بزرگ‌تری هم در سبد محصولات خود دارد. این پیکاپ جدید که T9 نام گرفته، اوایل سال ۲۰۲۰ معرفی شد. T9 با چراغ‌های جلوی دوقسمتی، طراحی منحصربه‌فردی دارد که برای یک پیکاپ جالب و شاید عجیب به نظر می‌رسد. این پیکاپ در دو نسخه مختلف با اتاق بار کوتاه و کشیده تولید می‌شود که طول کلی نسخه کوتاه ۵,۳۳۰ میلی‌متر و نسخه کشیده ۵,۶۲۰ میلی‌متر است. قسمت بار نیز در این دو نسخه به ترتیب ۱,۵۲۰ میلی‌متر و ۱,۸۱۰ میلی‌متر طول دارد.

جک T9 فعلاً فقط با یک پیشرانه ۲ لیتری توربودیزل چهار سیلندر قابل خریداری است که ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۳۶۰ نیوتن متر گشتاور دارد. انتقال نیروی این موتور در همه تیپ‌ها توسط یک گیربکس شش سرعته دستی صورت می‌گیرد اما برای برخی تیپ‌ها سامانه چهارچرخ محرک هم قابل سفارش خواهد بود. در آینده یک پیشرانه بنزینی با گیربکس اتوماتیک هم برای این پیکاپ ارائه خواهد شد.

مکسوس T90

قیمت پایه: ۲۰,۰۰۰ دلار

مکسوس که برندی متعلق به گروه خودروسازی سایک است، اوایل امسال از جدیدترین و بزرگ‌ترین پیکاپ خود با نام T90 پرده‌برداری کرد. این پیکاپ در اصل نسخه تولیدی کانسپتی محسوب می‌شود که برای اولین بار در نمایشگاه خودروی چنگدو ۲۰۲۰ رونمایی شد. در T90 هم مثل جک T9 از چراغ‌های جلوی دوقسمتی استفاده شده که در کنار جلوپنجرهٔ بسیار بزرگ کرومی، نمای متفاوت و لوکسی به خودرو بخشیده‌اند.

مکسوس T90 با یک پیشرانه ۲ لیتری چهار سیلندر دیزلی ارائه می‌شود که در دو نسخه بای‌توربو و بای‌توربو دو سوپرشارژ قابل انتخاب است. نسخه اول ۱۶۳ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند درحالی‌که این اعداد در نسخه دوم به ۲۱۵ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور می‌رسند. برای انتقال نیرو هم گیربکس‌های شش سرعته دستی، شش سرعته اتوماتیک و هشت سرعته اتوماتیک در نظر گرفته شده است. علاوه بر این، مکسوس نسخه الکتریکی T90 را هم با ۱۷۸ اسب بخار قدرت و ۳۱۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که می‌تواند با هر بار شارژ تا ۵۳۵ کیلومتر را طی کند.

  1. هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...

    نوشتن دیدگاه