در حال بارگذاری در حال بارگذاری... لطفا چند لحظه صبر کنید...!

ساینا زیر تیغ جراحی

نوشته شده توسط:محمدرضا شیری | ۰ دیدگاه

ساینا زیر تیغ جراحی

در اواخر سال 1392 سایپا سدان جدیدی با نام اولیهٔ 232 را معرفی کرد. این خودرو که بعداً ساینا نام گرفت، در اصل نسخهٔ فیس‌لیفت شدهٔ تیبا بود که تغییرات بزرگی را در طراحی قسمت‌های جلو و عقب و همین‌طور داخل تجربه کرده بود. طبق رویهٔ معمول خودروسازان داخلی، ساینا در کنار نسخهٔ قدیمی خود یعنی تیبا به تولید رسید و به لطف طراحی جدیدتر، آپشن‌های بیشتر و البته بازار انحصاری کشور، فروش مناسبی را تجربه کرد. حال پس از گذشت حدود هفت سال، سایپا با انتشار ویدئو و تصاویری، رسماً نسخهٔ فیس‌لیفت شدهٔ ساینا را با نام ساینا S معرفی کرده است.

خودروسازان جهانی معمولاً از فیس‌لیفت برای به‌روزرسانی میان‌دوره‌ای محصولات خود استفاده می‌کنند که تا زمان معرفی نسل کاملاً جدید، خودروها همچنان توانایی رقابت در بازار را داشته باشند. در ایران اما مفهوم فیس‌لیفت کاملاً متفاوت است و خودروسازان داخلی چندین بار اقدام به فیس‌لیفت محصولات خود کرده و همچنان به تولید نمونه‌های قدیمی هم ادامه می‌دهند! مصداق بارز این موضوع را می‌توان در سمند و فیس‌لیفت‌های بعدی آن یعنی سورن، دنا و دنا پلاس مشاهده کرد. حال ساینا S هم دقیقاً مطابق با همین رویه شکل گرفته است و به‌احتمال‌زیاد در کنار نسخهٔ قدیمی ساینا و همین‌طور تیبا تولید خواهد شد.

تغییرات ظاهری ساینا S در قسمت جلویی شامل سپر جدید با دی‌لایت‌های قرض گرفته از کوییک و بازطراحی جلوپنجره با تریم کرومی می‌شود که نسبت به طراحی اولیهٔ دماغهٔ ساینا هماهنگی و زیبایی بیشتری دارد. در بخش عقبی خودرو اما حجم تغییرات کمی بیشتر بوده و شاهد درب صندوق جدید، سپر جدید با قسمتی دیفیوزر مانند و چراغ‌های جدید با فرمی ابتدایی هستیم که گرافیک داخلی آن‌ها چراغ‌های پراید صبا را به یاد می‌آورد. در داخل ساینا S اما تغییر قابل‌توجهی صورت نگرفته و صرفاً غربیلک فرمان D شکل و طراحی صفحه آمپر جدیدی به چشم می‌خورد که قبلاً آن‌ها را در کوییک و همین‌طور ساینا اتوماتیک دیده بودیم. البته گفته شده ساینا S با تریم داخلی و سر دنده جدید ارائه خواهد شد.

با توجه به اطلاعات اولیه، به نظر می‌رسد سایپا قصد دارد ساینا S را در چند تیپ به بازار عرضه کند که این تیپ‌ها از لحاظ تجهیزات و آپشن‌ها باهم متفاوت خواهند بود. هم‌اکنون گفته می‌شود بالاترین تیپ این ماشین به آپشن‌هایی مثل رینگ آلومینیومی، نمایشگر هفت اینچی لمسی، قابلیت نمایش صفحه تلفن همراه روی نمایشگر (Mirror Link)، بلوتوث، سنسور فشار باد تایرها، کنترل سیستم صوتی از روی غربیلک فرمان، دوربین دید عقب، شیشه‌های دودی عقب، سنسور نور، دی‌لایت و روکش چرمی صندلی‌ها مجهز خواهد بود.

در بخش پیشرانهٔ ساینا S اما هیچ تغییری صورت نگرفته و بنابراین همچنان همان پیشرانهٔ آشنا و قدیمی 1.5 لیتری چهار سیلندر هشت سوپاپ تیبا زیر کاپوت آن قرار می‌گیرد که 87 اسب بخار قدرت و 128 نیوتن متر گشتاور دارد. این نیرو طبق معمول توسط یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود اما گفته شده سایپا برنامهٔ ارائهٔ نسخهٔ اتوماتیک ساینا S را هم دارد که البته هنوز مشخص نیست به همان گیربکس CVT قبلی مجهز می‌شود یا گیربکس اتوماتیک دیگری برای آن در نظر گرفته شده است.

هنوز هیچ حرفی در مورد زمان عرضه و قیمت ساینا S زده نشده اما در اوضاع آشفتهٔ این روزهای بازار خودروی کشور که قیمت‌ها سر به فلک کشیده و برای خرید نقدی از خودروسازان نیز باید چشم به قرعه‌کشی و شانس (!) داشت، قطعاً این سدان به‌اصطلاح جدید سایپا به‌آسانی و با قیمت مناسب به دست خریداران نمی‌رسد. با توجه به اینکه هم‌اکنون قیمت کارخانه‌ای ساینا بیش از 61 میلیون تومان است، احتمالاً نسخهٔ فول آپشن ساینا S قیمتی بیش از 70 میلیون تومان خواهد داشت زیرا هم‌اکنون درحالی‌که کوییک معمولی 61 میلیون تومان قیمت دارد، کوییک R که به‌جز طرح دورنگ داخلی و خارجی و همین‌طور برخورداری از رینگ آلومینیومی هیچ تفاوت دیگری با نسخهٔ معمولی خود ندارد، با قیمتی نزدیک به 69 میلیون تومان عرضه می‌شود.

  1. هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...

    نوشتن دیدگاه